Prototyp samolotu szkolenia zaawansowanego M-345 ma zostać oblatany w pierwszej połowie przyszłego roku.
Według informacji włoskiego koncernu Alenia Aermacchi prototyp samolotu szkolenia zaawansowanego M-345 (na zdjęciu) ma wzbić się w powietrze w pierwszej połowie 2016. Obecnie w zakładach w Venegono trwają prace przy zabudowaniu jego zespołu napędowego, którym ma być silnik turbowentylatorowy Williams FJ-44-4M-34 (Wybrano silnik dla M-345, 2014-10-10). Samolot zostanie też wyposażony w nową awionikę, dostarczoną przez Selex ES.
Jednocześnie montowany jest pierwszy przedseryjny M-345, w którym wprowadzone będą rozwiązanie przewidziane dla samolotów seryjnych – m. in. nowa struktura płatowca, zmieniony kształt nosowej części kadłuba oraz nowe podwozie i owiewka kabiny załogi. Samolot ten ma zostać oblatany na początku 2017.
Producenta zakłada, że M-345 zastąpią w jednostkachAeronautica Militare(wojsk lotniczych Włoch) samoloty MB-339, używane do szkolenia zaawansowanego i taktycznego oraz MB-339PAN, wchodzące w skład zespołu akrobacyjnego Frecce Tricolori. Alenia Aermacchi prowadzi obecnie z wojskiem negocjacje dotyczące zamówienia. Dostawy seryjnych M-345 miałyby rozpocząć się w 2018.