Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

A700 w 2010

Lotnictwo cywilne, 08 października 2008

Nie potwierdziły się optymistyczne doniesienia z lipca, dotyczące procesu certyfikacji A700, bardzo lekkiego odrzutowca Adam Aircraft Industries. Zamiast w 2009, prawdopodobnie zakończą się one w trzecim kwartale 2010.

Zbankrutowaną wytwórnię w kwietniu, za jedyne 10 mln USD, przejęli Rosjanie z grupy Kaszkol Holding i Industrial Investors. Pozostawili dotychczasowy zarząd, ok. 60 pracowników i jeden z zakładów produkcyjnych. Jeszcze w lipcu nowi właściciele zakładali, że dokończą proces certyfikacji w przyszłym roku i wkrótce potem rozpoczną sprzedaż, dysponując nowymi zamówieniami na ponad 300 egz. (zobacz: Rosyjski A700).

Obecnie wyszło na jaw, że sprawy nie układają się tak prosto, jak chcieliby to widzieć nowi właściciele. Program testów obejmuje ok. 1300 h lotu. Do czasu bankructwa zrealizowano jedynie połowę prób. Pozostałe, wraz z dokończeniem przygotowania linii produkcyjnej i urządzeń serwisowych, pochłonie ok. 200 mln USD.

Według zarządu przedsiębiorstwa, Rosjanie nie zagwarantowali do tej pory całej kwoty. Także zmniejszona grupa pracowników nie będzie w stanie przygotować samolotu (istnieją obecnie 3 prototypy) i całego przedsiębiorstwa do produkcji seryjnej, w ciągu kilku miesięcy. Kierownictwo planuje obecnie, że proces certyfikacji zakończy się dopiero latem 2010.

Być może wydłużenie o rok tego terminu wiąże się z problemami technicznymi. Dopiero po pierwszych dostawach, okazało się, że podobny, choć napędzany silnikami tłokowymi A500, ma zbyt dużą - w stosunku do planowanej - masę własną, znacznie ograniczającą udźwig lub zasięg (zobacz: Uziemione A500). Tymczasem oba samoloty mają 80% takich samych podzespołów...

O tym, że prace są jeszcze dalekie od finału, świadczy również fakt, że nie jest znana cena samolotu. Pierwotnie zakładano, że będzie ona wynosić prawie 2,3 mld USD. Obecnie mówi się o sumie mniejszej od 3 mln. Jedyną nadzieją dla tej interesującej konstrukcji jest fakt, że rosyjscy właściciele są żywotnie zainteresowani A700. Należy do nich bowiem linia Dexter, która planuje przejąć dużą część, rozwijającego się dynamicznie, rosyjskiego rynku przewozów typu taxi i która złożyła wcześniej zamówienie na dużą liczbę samolotów Adam Aircraft.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.