Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

A700 w 2010

Lotnictwo cywilne, 08 października 2008

Nie potwierdziły się optymistyczne doniesienia z lipca, dotyczące procesu certyfikacji A700, bardzo lekkiego odrzutowca Adam Aircraft Industries. Zamiast w 2009, prawdopodobnie zakończą się one w trzecim kwartale 2010.

Zbankrutowaną wytwórnię w kwietniu, za jedyne 10 mln USD, przejęli Rosjanie z grupy Kaszkol Holding i Industrial Investors. Pozostawili dotychczasowy zarząd, ok. 60 pracowników i jeden z zakładów produkcyjnych. Jeszcze w lipcu nowi właściciele zakładali, że dokończą proces certyfikacji w przyszłym roku i wkrótce potem rozpoczną sprzedaż, dysponując nowymi zamówieniami na ponad 300 egz. (zobacz: Rosyjski A700).

Obecnie wyszło na jaw, że sprawy nie układają się tak prosto, jak chcieliby to widzieć nowi właściciele. Program testów obejmuje ok. 1300 h lotu. Do czasu bankructwa zrealizowano jedynie połowę prób. Pozostałe, wraz z dokończeniem przygotowania linii produkcyjnej i urządzeń serwisowych, pochłonie ok. 200 mln USD.

Według zarządu przedsiębiorstwa, Rosjanie nie zagwarantowali do tej pory całej kwoty. Także zmniejszona grupa pracowników nie będzie w stanie przygotować samolotu (istnieją obecnie 3 prototypy) i całego przedsiębiorstwa do produkcji seryjnej, w ciągu kilku miesięcy. Kierownictwo planuje obecnie, że proces certyfikacji zakończy się dopiero latem 2010.

Być może wydłużenie o rok tego terminu wiąże się z problemami technicznymi. Dopiero po pierwszych dostawach, okazało się, że podobny, choć napędzany silnikami tłokowymi A500, ma zbyt dużą - w stosunku do planowanej - masę własną, znacznie ograniczającą udźwig lub zasięg (zobacz: Uziemione A500). Tymczasem oba samoloty mają 80% takich samych podzespołów...

O tym, że prace są jeszcze dalekie od finału, świadczy również fakt, że nie jest znana cena samolotu. Pierwotnie zakładano, że będzie ona wynosić prawie 2,3 mld USD. Obecnie mówi się o sumie mniejszej od 3 mln. Jedyną nadzieją dla tej interesującej konstrukcji jest fakt, że rosyjscy właściciele są żywotnie zainteresowani A700. Należy do nich bowiem linia Dexter, która planuje przejąć dużą część, rozwijającego się dynamicznie, rosyjskiego rynku przewozów typu taxi i która złożyła wcześniej zamówienie na dużą liczbę samolotów Adam Aircraft.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.