Dziś zaprezentowano pierwszy prototyp chińskiego samolotu pasażerskiego Comac C919.
Uroczysta prezentacja pierwszego samodzielnie opracowanego w ChRL samolotu pasażerskiego C919 odbyła się dzisiaj, w zakładach Commercial Aircraft Corp. of China (COMAC), nieopodal portu lotniczego Szanghaj-Pudong. W ceremonii udział wzięło ponad 5 tys. osób – m. in. wicepremier Ma Kai, politycy, szefowie linii lotniczych, przedstawiciele dostawców i dziennikarze.
Samolot, noszący numer 101, został już wyposażony we wszystkie instalacje pokładowe, awionikę i zespół napędowy – silniki CFM International Leap-1C (Oblot silnika Leap-1C, 2014-10-13). Wkrótce rozpoczną się jego próby naziemne, obejmujące sprawdzenie instalacji hydraulicznej, układu sterowania lotem i wyposażenia elektronicznego.
Opracowywanie C919 rozpoczęto w 2008. Koszt prac badawczo-rozwojowych nie został ujawniony. Według AFP kwotę 7,9 mld USD (30,6 mld zł) wyasygnuje na ten cel Export-Import Bank of China.
C919 ma konkurować z najpopularniejszymi wąskokadłubowymi konstrukcjami potentatów – Airbusami z rodziny A320 i Boeingami 737. Samolot ma przewozić 158-174 pasażerów na odległość ponad 4000 km. Pierwsze seryjne C919 mają pojawić się w eksploatacji pod koniec 2018. Dotychczas producent zdobył zamówienia na 517 samolotów – ostatnie w październiku od City Airways z Tajlandii (Zamówienia na 507 C919, 2015-06-21).