Reklama
Reklama

Dziś zaprezentowano pierwszy prototyp chińskiego samolotu pasażerskiego Comac C919.

Pierwszy prototyp C919 w barwach producenta, noszący znaki rejestracyjne B-001A. Samolot ma zostać oblatany w przyszłym roku / Zdjęcie: Comac

Uroczysta prezentacja pierwszego samodzielnie opracowanego w ChRL samolotu pasażerskiego C919 odbyła się dzisiaj, w zakładach Commercial Aircraft Corp. of China (COMAC), nieopodal portu lotniczego Szanghaj-Pudong. W ceremonii udział wzięło ponad 5 tys. osób – m. in. wicepremier Ma Kai, politycy, szefowie linii lotniczych, przedstawiciele dostawców i dziennikarze.

Samolot, noszący numer 101, został już wyposażony we wszystkie instalacje pokładowe, awionikę i zespół napędowy – silniki CFM International Leap-1C (Oblot silnika Leap-1C, 2014-10-13). Wkrótce rozpoczną się jego próby naziemne, obejmujące sprawdzenie instalacji hydraulicznej, układu sterowania lotem i wyposażenia elektronicznego.

Opracowywanie C919 rozpoczęto w 2008. Koszt prac badawczo-rozwojowych nie został ujawniony. Według AFP kwotę 7,9 mld USD (30,6 mld zł) wyasygnuje na ten cel Export-Import Bank of China.

C919 ma konkurować z najpopularniejszymi wąskokadłubowymi konstrukcjami potentatów – Airbusami z rodziny A320 i Boeingami 737. Samolot ma przewozić 158-174 pasażerów na odległość ponad 4000 km. Pierwsze seryjne C919 mają pojawić się w eksploatacji pod koniec 2018. Dotychczas producent zdobył zamówienia na 517 samolotów – ostatnie w październiku od City Airways z Tajlandii (Zamówienia na 507 C919, 2015-06-21).

Reklama
Reklama

Powiązane wiadomości

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.