Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Nowi dostawcy paliwa w Warszawie

Lotnictwo cywilne, 25 listopada 2015

Na Lotnisku Chopina rusza budowa kolejowego frontu paliwowego. Dzięki inwestycji możliwa będzie zmiana sposobu dostarczania paliwa lotniczego na lotnisko i pełne otwarcie rynku dla wszystkich dostawców.

Zdjęcie: Lotnisko Chopina

Na lotniskach w Polsce, zarówno cywilnych, jak i wojskowych, sprzedaje się rocznie blisko 620 tys. t paliwa lotniczego typu Jet A-1. Prawie połowa tej ilości zużywana jest na Lotnisku Chopina.

Warszawski port obsługiwany jest przez czterech dostawców: Petrolot (spółkę zależną PKN Orlen), Shell Aviation, konsorcjum Lotos Air-BP i litewską spółkę Baltic Ground Services. Tylko Petrolot dysponuje bazą magazynową przy lotnisku, do której paliwo dostarczane jest cysternami kolejowymi. Pozostali dostawcy korzystają z infrastruktury Petrolotu, albo dowożą paliwo na lotnisko swoimi cysternami samochodowymi.

Wkrótce ten system całkowicie się zmieni. Porty Lotnicze – przedsiębiorstwo zarządzające Lotniskiem Chopina –wydzierżawiły od PKP tereny, na których zbudowana zostanie kolejowy front paliwowy, czyli specjalna bocznica z instalacją rozładunkową. Paliwo będzie w tym miejscu przepompowywane z cystern kolejowych i podziemnym rurociągiem o długości ponad 1,5 km tłoczone do istniejących magazynów Petrolotu. Budowę instalacji wartej prawie 38 mln zł właśnie rozpoczyna wybrana w przetargu spółka KB Pomorze.

Instalacje zaczną działać w drugiej połowie 2016, po zakończeniu okresu rozruchowego. Wtedy zacznie funkcjonować nowy model dostarczania paliwa. Scentralizowana infrastruktura paliwowa poprawi dostawy od strony logistycznej, a także umożliwi otwarcie rynku dla wszystkich zainteresowanych dostawców na równych prawach – zapowiada Michał Nowotny, dyrektor finansowy Portów Lotniczych.

Wszyscy dostawcy będą mieli dostęp do nowej infrastruktury według jednolitej stawki cenowej. Przedsiębiorstwa będą pozyskiwać klientów wśród przewoźników rywalizując marżą i jakością obsługi.

Liczymy na to, że otwarcie rynku spowoduje zwiększenie konkurencji, a w efekcie obniżenie cen paliwa sprzedawanego na Lotnisku Chopina. W dłuższej perspektywie może się to przełożyć także na obniżenie cen biletów lotniczych z Warszawy – dodaje Michał Nowotny (Boeing 777-300ER Emirates w Warszawie, 2015-11-17, 100 mln pasażerów Wizz Air, 2015-10-20, Warszawa powitała Transavię, 2015-07-03). 

Obecnie tona paliwa lotniczego kosztuje ok. 475 USD (ok. 1900 zł). Dla porównania: w 2008, kiedy za baryłkę trzeba było zapłacić 140 USD, tona paliwa lotniczego kosztowała ponad 1500 USD.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.