Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Fiasko czesko-słowackiej eskadry?

Lotnictwo wojskowe, 08 grudnia 2015

Z powodu braku funduszy nie dojdzie na razie do powstania czesko-słowackiej eskadry, wyposażonej w samoloty wielozadaniowe Gripen.

Zdjęcie: MO Czech

Dziennik Lidové nowiny informuje, że nie ma możliwości utworzenia nowej, czesko-słowackiej eskadry samolotów bojowych. Rządy w Bratysławie i Pradze planowały, że jednostka zostanie wyposażona w 14 czeskich i 8 słowackich Gripenów. Miejscem jej stacjonowania miała być baza w czeskim Čáslaviu, a lotniskiem zapasowym – słowackiSliac. Połączona eskadra miała umożliwić obniżenie kosztów eksploatacji i zakupów części zamiennych. Planowano też wspólny udział pilotów z obydwu krajów w operacjach pod egidą NATO (20 tys. h nalotu czeskich Gripenów , 2015-09-21).

Niestety, rząd w Bratysławie musi odłożyć zakupy nowych samolotów wielozadaniowych na przyszłość z powodu niedoborów finansowych. Niedawno nasi południowi sąsiedzi zakupili 9 śmigłowców UH-60M Black Hawk za ponad 1 mld zł (Słowacja kupuje UH-60, 2015-04-30), parę samolotów transportowych C-27J Spartan za ponad 300 mln zł i dwa transportowce L-410, za ok. 40 mln zł.

Słowacja prowadzi obecnie negocjacje z Saabem w sprawie wydzierżawienia Gripenów na zasadzie zapłaty za godziny eksploatacji (Gripeny dla Słowacji coraz bardziej realne, 2015-02-03). Pod uwagę brane jest też przedłużenie trwałości używanych obecnie myśliwców MiG-29. Kontrakt z RSK MiG wygasa w przyszłym roku.

Czesi także oferują pomoc sąsiadom. Już w 2013 ówczesny szef sztabu AČR (sił zbrojnych Republiki Czech) gen. dyw. Petr Pavel, proponował ochronę przestrzeni powietrznej Słowacji. Do zadania tego przydzielone miały być 4 Gripeny. Według wstępnych wyliczeń godzina takiej misji miała kosztować ok. 160 tys. zł.

Praga ma nadzieję, że kwestia powołania do życia wspólnej jednostki wyjaśni się w ciągu najbliższych miesięcy. Najprawdopodobniej jednak ostateczną decyzję co do przyszłości słowackich samolotów wielozadaniowych podejmie nowy rząd, który ukonstytuuje się po wyborach w marcu 2016.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra