Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

CSeries 100 wreszcie z certyfikatem

Lotnictwo cywilne, 21 grudnia 2015

Samolot komunikacyjny Bombardier CSeries 100 uzyskał kanadyjski Certyfikat Typu.

Dostawy pierwszych seryjnych CSeries 100 rozpoczną się w drugim kwartale 2016 / Zdjęcie: Bombardier

Po 27 miesiącach i ponad 3 tys. godzin prób w locie, a także trzyletnim opóźnieniu względem oryginalnych planów, Bombardier otrzymał wreszcie w piątek Certyfikat Typu kanadyjskiego Ministerstwa Transportu dla samolotu pasażerskiego CSeries 100. Analogiczny dokument dla przeznaczonego dla niego silnika Pratt & Whitney PW1500G przyznano 3 lata temu.

Próby CS100 trwały dłużej i były bardziej kosztowne, niż zakładano, ze względu na konieczność przebadania kilku nowych rozwiązań, niestosowanych wcześniej w konstrukcji samolotów komunikacyjnych. Były to: układ sterowania lotem fly-by-wire, kompozytowe panele pokrycia skrzydła, produkowane metodą infuzji próżniowej i panele pokrycia kadłuba, wykonane z litali (stopów litu z glinem), a także wspomniany wcześniej silnik turbowentylatorowy z przekładnią PW1500G i awionika Rockwell Collins ProLine Fusion. Co więcej, CS100 jest pierwszym od niemal 30 lat wąskokadłubowym samolotem komunikacyjnym, zaprojektowanym jako całkowicie nowa konstrukcja (Plan naprawczy Bombardiera, 2015-11-26).

Inżynierów Bombardiera czeka jeszcze udowodnienie osiągów CS100 przed urzędnikami Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) i amerykańskiej Federalnej Agencji Lotnictwa (FAA). Równolegle rozpocznie się też szkolenie załóg lotniczych linii Swiss, które mają otrzymać pierwsze samoloty w drugim kwartale przyszłego roku.

Drugi samolot z rodziny CSeries – CS300 – ma otrzymać Certyfikaty Typu w ciągu następnych 6 miesięcy. Dostawy seryjnych CS300 rozpoczną się w drugiej połowie 2016 (Cichy CSeries, 2015-09-11).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra