Samolot komunikacyjny Bombardier CSeries 100 uzyskał kanadyjski Certyfikat Typu.
Po 27 miesiącach i ponad 3 tys. godzin prób w locie, a także trzyletnim opóźnieniu względem oryginalnych planów, Bombardier otrzymał wreszcie w piątek Certyfikat Typu kanadyjskiego Ministerstwa Transportu dla samolotu pasażerskiego CSeries 100. Analogiczny dokument dla przeznaczonego dla niego silnika Pratt & Whitney PW1500G przyznano 3 lata temu.
Próby CS100 trwały dłużej i były bardziej kosztowne, niż zakładano, ze względu na konieczność przebadania kilku nowych rozwiązań, niestosowanych wcześniej w konstrukcji samolotów komunikacyjnych. Były to: układ sterowania lotem fly-by-wire, kompozytowe panele pokrycia skrzydła, produkowane metodą infuzji próżniowej i panele pokrycia kadłuba, wykonane z litali (stopów litu z glinem), a także wspomniany wcześniej silnik turbowentylatorowy z przekładnią PW1500G i awionika Rockwell Collins ProLine Fusion. Co więcej, CS100 jest pierwszym od niemal 30 lat wąskokadłubowym samolotem komunikacyjnym, zaprojektowanym jako całkowicie nowa konstrukcja (Plan naprawczy Bombardiera, 2015-11-26).
Inżynierów Bombardiera czeka jeszcze udowodnienie osiągów CS100 przed urzędnikami Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) i amerykańskiej Federalnej Agencji Lotnictwa (FAA). Równolegle rozpocznie się też szkolenie załóg lotniczych linii Swiss, które mają otrzymać pierwsze samoloty w drugim kwartale przyszłego roku.
Drugi samolot z rodziny CSeries – CS300 – ma otrzymać Certyfikaty Typu w ciągu następnych 6 miesięcy. Dostawy seryjnych CS300 rozpoczną się w drugiej połowie 2016 (Cichy CSeries, 2015-09-11).