Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Turcja rozważa zakup MEADS

Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 22 lutego 2016

Po rezygnacji z pozyskania zestawów obrony powietrznej i przeciwrakietowej od ChRL, tureckie władze rozważają zakup MEADS.

Według miejscowych źródeł, Turcja rozważa nabycie zestawów MEADS / Zdjęcie: MEADS

Turecki korespondent Defense News donosi, że władze w Ankarze, po zarzuceniu wcześniejszej decyzji o pozyskaniu zestawów obrony powietrznej i przeciwrakietowej dalekiego zasięgu HQ-9 (FD-2000) od chińskiego przedsiębiorstwa CPMIEC, rozważają zakup MEADS – wspólnego projektu niemieckiego i włoskiego oddziału MBDA oraz amerykańskiego Lockheed Martina (Turcja zrezygnowała z HQ-9, 2015-11-16).

Oficjele twierdzą, że Turcja odczuwa coraz większy niepokój związany z zagrożeniami w regionie. W związku z tym narasta polityczne i wojskowe przekonanie o potrzebie szybkiego wprowadzenia rozwiązań dotyczących obrony powietrznej. – Musimy sprostać wielorakim zagrożeniom i możemy nie być w stanie pozwolić sobie na luksus czekania kilka lat, zanim powstanie nasz własny program rozwojowy – powiedział jeden z wysokich rangą urzędników odpowiedzialnych za bezpieczeństwo państwa.

Po anulowaniu w listopadzie 2015 negocjacji z CPMIEC, turecki Savunma Sanayii Mustesarliginin (SSM, Podsekretariat Przemysłu Zbrojeniowego) zlecił opracowanie zestawu obrony powietrznej i przeciwrakietowej dwóm rodzimym przedsiębiorstwom – Aselsanowi i Roketsanowi. Jednak według źródeł przemysłowych, opracowanie własnego rozwiązania może zająć 10 lat, a nawet dłużej.

Turcja poczuła się zagrożona, zwłaszcza po tym, jak FR znacząco wzmocniła swój kontyngent wojskowy na Morzu Śródziemnym, w Syrii i na Morzu Kaspijskim, w odpowiedzi na zestrzelenie przez tureckie F-16 rosyjskiego Su-24. Według władz w Ankarze rosyjski samolot naruszył przestrzeń powietrzną Turcji przy granicy z Syrią (Kontrowersje wokół zestrzelenia Su-24M, 2015-11-29).

Przesunięcie równowagi geopolitycznej w regionie wskazuje, że system taki jak MEADS może zyskać priorytet w Ankarze – dodał cytowany wcześniej specjalista od bezpieczeństwa. Wysokiej rangi urzędnik zajmujący się zamówieniami potwierdził, że MEADS mógłby pomóc Turcji w stworzeniu nowoczesnej obrony przeciwlotniczej.

W szczególności zachęcająco wygląda jego radiolokator z anteną fazowaną, zapewniający 360° pokrycie przestrzeni – powiedział. Urzędnik dodał, że niedawno przedstawiciele wysokiego szczebla władz tureckich odpowiedzialni za zamówienia sprzętu wojskowego nieoficjalnie omawiali z niemieckimi partnerami możliwość pozyskania MEADS (Decyzje w sprawie MEADS dla Niemiec, 2015-06-29). –  Wstępne rozmowy koncentrowały się na technologiach zastosowanych w MEADS – stwierdził inny urzędnik. – Mógłby on wpisywać się w nasze wymagania, pokrywając jak największy obszar jak najmniejszą liczbą zestawów – dodał.

Źródło związane z tureckim przemysłem mówi: – Jasne jest, że wraz z anulowaniem przez Turcję programu T-LORAMIDS, opcją są inne zestawy. Niemcy rozmawiają z Turcją o zaletach MEADS, w planach są dalsze rozmowy. Zdolności operacyjne MEADS i model współpracy przemysłowej dobrze wpisują się w pożądaną ścieżkę działania.

Turecki analityk do spraw obronnych powiedział, że jeśli dojdzie do kolejnego etapu rozmów, Ankara mogłaby się skłaniać do zakupu maksymalnie 4 zestawów MEADS. Wyższy rangą urzędnik do spraw zamówień nie chciał mówić o szczegółach potencjalnego kontraktu, ale nie wykluczył możliwości bezpośredniego zakupu zestawów OP, bez międzynarodowego przetargu.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.