Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Nocne tankowanie Caracali

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 02 marca 2016

Dwa MC-130J US Air Force przybyły do bazy w Cazaux, aby wyszkolić pilotów H225M w pobieraniu paliwa podczas lotów w nocy.

H225M pobiera paliwo z MC-130J podczas lotu nocnego / Zdjęcie: Sirpa Air
Armee de l’Air (wojska lotnicze Francji) eksploatują śmigłowce H225M Caracal od 2006. Już w następnym roku rozpoczęto pierwsze operacje pobierania przez nie paliwa podczas lotu. Obecnie załogi Escadron d'hélicoptères (EH, eskadry śmigłowców) 1/67 Pyrénées są przeszkolone w pobieraniu nafty z 3 typów Herculesów: C-130J (od 2008), C-130H (od 2012) i MC-130P (od 2013). Każdy z nich ma inne charakterystyki aerodynamiczne i osiągi.

W ciągu ostatnich lat korzystano także z pomocy włoskich Herculesów. W grudniu 2015 przeprowadzono we Włoszech pierwsze operacje pobierania paliwa przez H225M z pilotem doświadczalnym DGA za sterami. Po uzyskaniu uprawnień instruktorskich rozpoczął on szkolenie załóg EH 1/67. 

Operacja podawania nafty odbywa się przy prędkości ponad 220 km/ h. Jednocześnie Hercules może tankować dwa Caracale / Zdjęcie: Frédéric Lert, Aerobuzz

Natomiast pod koniec lutego w Cazaux pojawiła się para MC-130J US Air Force, ze składu 352nd Special Operations Wing z Mildenhall w W. Brytanii, aby wspomóc szkolenie załóg Caracali. Podczas tygodniowego kursu, prowadzonego w przestrzeni powietrznej nad morzem w okolicach Arcachon, kwalifikacje umożliwiające pobieranie paliwa w nocy, z użyciem okularowych wzmacniaczy obrazu, uzyskało 7 pilotów, w tym 3 instruktorów, którzy już wcześniej nabyli umiejętności tankowania w locie w warunkach dziennych. 

W szkoleniu francuskich lotników udział wzięły załogi dwóch amerykańskich MC-130J / Zdjęcie: Frédéric Lert, Aerobuzz

Francuskie Caracale działające na Sahelu korzystały już z możliwości tankowania w powietrzu w trakcie 5 misji. Jedna z nich trwała 7 h. Teoretycznie można wykonywać loty trwające 12 h. Granicą jest wytrzymałość organizmu ludzkiego. Niestety, obecnie Armee de l’Air nie mają tankowców, zdolnych do podawania paliwa śmigłowcom. Zakup 2 nowych KC-130J został oficjalnie potwierdzony kilka tygodni temu (DGA zamawia C-130J, 2016-02-03). Co gorsza, samoloty te będą dostępne dopiero w 2019.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.