Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Naddźwiękowy samolot pasażerski NASA

Lotnictwo cywilne, Przemysł zbrojeniowy, 05 marca 2016

W ramach zaplanowanego na razie na 10 lat programu NASA New Aviation Horizons powstaje projekt cichego, naddźwiękowego samolotu pasażerskiego. Zlecenie na opracowanie projektu wstępnego demonstratora technologii – Quiet Supersonic Technology (QueSST), otrzymał zespół kierowany przez Lockheed Martina. W jego skład wchodzi jeszcze GE Aviation i Tri Models z Huntington Beach. Realizacja kontraktu wartego ok. 20 mln USD ma potrwać 17 miesięcy.

Po przeprowadzeniu studium wykonalności projektu naddźwiękowego samolotu pasażerskiego, który przy przekraczaniu dźwięku ma wytwarzać hałas akceptowalny nad lądem, NASA zleci opracowanie koncepcji maszyny załogowej – NASA Commercial Supersonic Technology Project. Powinna wówczas powstać dokumentacja potrzebna do budowy prototypu samolotu badawczego. Zespół przemysłowy ma na tym etapie prowadzić analizy komputerowe i badania tunelowe modeli projektowanej maszyny.

Program NASA New Aviation Horizons ma doprowadzić do zbudowania samolotów komercyjnych o zupełnie nowej geometrii i właściwościach. Amerykańska agencja kosmiczna chce uzyskać m.in. obniżenie zużycia paliwa oraz zmniejszenie emisji szkodliwych substancji i hałasu. W ramach programu mają powstać załogowe samoloty serii X, o około połowę mniejsze od maszyn docelowych. Budowa pierwszego z nich jest planowana na 2020. Tempo prac będzie jednak zależeć od wielkości funduszy na finansowanie programu.

Do tej pory Amerykanom nie udało się zbudować naddźwiękowego samolotu pasażerskiego. Jedynym w pełni funkcjonalnym samolotem tej kategorii był europejski Concorde, który został już wycofany z eksploatacji, jako nieekonomiczny. Jego rosyjska kopia – Tu-144 była użytkowana jedynie w ograniczonym zakresie.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.