Salon w Farnborough jest miejscem międzynarodowego debiutu uzbrojonej wersji śmigłowca S-70i Black Hawk.
Dzisiaj Lockheed Martin zorganizował konferencję prasową, poświęconą uzbrojonej wersji śmigłowca S-70i Black Hawk (Prezentacja uzbrojonego Black Hawka, 2016-06-17). Przedstawiciele mediów mogli na żywo zapoznać się z wiropłatem i jego wyposażeniem.
W porównaniu ze śmigłowcem zaprezentowanym kilka tygodni temu w Polsce, podczas ćwiczeń Anakonda 2016, S-70i pokazywany w W. Brytanii ma zabudowaną pod nosową częścią kadłuba 15-calową głowicę optoelektroniczną INFIRNO. Jednymi z jej elementów są kamery: termowizyjna i kolorowa TV i laserowy dalmierz / wskaźnik celów. Głowica ma też zdolność geolokacji. INFIRNO może służyć nie tylko do wskazywania celów dla uzbrojenia kierowanego laserowo, ale także rejestrować dane wywiadowcze i rozpoznawcze. Śmigłowiec wyposażony w głowicę wylatał dotychczas 8 h w ramach prób.
Według Janusza Zakręckiego, prezesa PZL w Mielcu, niektóre elementy wyposażenia uzbrojonej wersji Black Hawka mogłyby być dostarczone przez polskie przedsiębiorstwa. Np. PCO mogłoby być dostawcą głowicy optoelektronicznej, ZM Tarnów - uzbrojenia strzeleckiego (7,62-mm UKM-2000), a Lubawa - płyt opancerzenia.
Do zdefiniowania konfiguracji uzbrojonego S-70i dla Sił Zbrojnych RP potrzebne jest tylko precyzyjne określenie wymagań przez MON - dodał Janusz Zakręcki. Jesteśmy w stanie dostarczyć [Siłom Zbrojnym RP] 3 pierwsze wiropłaty w konfiguracji pokazywanej w Farnborough w czasie 12 miesięcy od podpisania kontraktu - podkreślił prezes Zakręcki.
Obecnie w USA prowadzone są badania dwóch uzbrojonych S-70i. Prowadzimy wspólne prace [dotyczące uzbrojonego Black Hawka] z jednym z użytkowników z Europy, który obecnie używa wyposażenia poradzieckiego. Ich efekty powinny być widoczne do końca br. - powiedział Bill Gostic, wiceprezes Lockheed Martina ds. usług i wyposażenia wojskowego. Zainteresowanie śmigłowcem wyrażają też kraje Bliskiego i Dalekiego Wschodu - dodał prezes Gostic.
Jeżeli rząd Polski ogłosi nowy przetarg na śmigłowce wielozadaniowe, na pewno weźmiemy w nim udział. Natomiast jest jeszcze za wcześnie, aby mówić o oferowaniu S-70i w przetargu na śmigłowce uderzeniowe - podkreślił Bill Gostic.