Rozpoczęła się oficjalnie budowa prototypu europejskiego bezzałogowa bojowego nEUROn. Szwedzka Tjust Mekaniska, wykonuje 8 aluminiowych wręg kadłuba przyszłego, 7-tonowego samolotu.
Tjust Mekaniska to niewielka, 50-osobowa spółka, wybrana przez Saaba, jako dostawca wręg kadłuba samolotu. Przedsiębiorstwo sprowadziło bryłę aluminium o wymiarach 4,3x1,5x0,2 m, i masie 1,8 t. Wycięto z niej pierwszą wręgę o masie jedynie 40 kg. Pozostałe 7 elementów konstrukcyjnych kadłuba powstanie w kolejnych tygodniach - zaprogramowanie maszyny jest długotrwałym przedsięwzięciem, a każda z wręg różni się między sobą.
Przedstawiciele Saaba poinformowali również wczoraj, że planują do czerwca zebrać wszystkie podzespoły, niezbędne do rozpoczęcia montażu kadłuba nEUROn-a, za co odpowiedzialne są zakłady w Linköping (tylnią część tego elementu dostarczy jednak grecka EAB).
Samolot powstaje w ramach międzynarodowego programu, w który zaangażowane są przedsiębiorstwa z Francji (Dassault - jako główny wykonawca - a także EADS i Thales), Szwecji (Saab), Włoch (Alenia Aeronautica), Hiszpanii (EADS CASA), Grecji (EAB) i Szwajcarii (Ruag).
Program finansowany jest przez zainteresowane rządy, grantem w wysokości 405 mln Euro. Ma on doprowadzić do powstania bezzałogowego myśliwca i samolotu uderzeniowego, zdolnego do współpracy z klasycznymi samolotami. Powinno to nastąpić ok. 2020-2025.