Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Automatyczne tankowanie z A310 MRTT

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 10 maja 2017

Airbus przeprowadził próby tankowania z samolotu A310 MRTT wyposażonego w automatyczny układ sterowania sztywnym przewodem paliwowym.

Pierwsze seryjne A330 MRTT z układem pozwalającym na automatyczne podawanie paliwa mają być dostępne już w 2019 / Zdjęcie: Airbus Defence and Space

Airbus Defence and Space zrealizował pierwsze próby automatycznego podawania paliwa z wielozadaniowego samolotu transportowo-tankującego A310 MRTT za pomocą sztywnego przewodu paliwowego. Testy przeprowadzono 21 marca w pobliżu wybrzeża Portugalii. W czasie lotu, trwającego 1 h 15 min, dokonano 6 kontaktów bez przetaczania nafty, przy prędkości 500 km/h i na wysokości 7620 m, w różnych warunkach oświetlenia, z samolotem myśliwskim F-16 ze składu Força Aérea Portuguesa (wojsk lotniczych Portugalii).

Po locie załogi obydwu samolotów poinformowały o bezawaryjnej pracy urządzenia. David Piatti z Airbusa, nadzorujący działanie automatycznego sztywnego przewodu paliwowego, powiedział: Najważniejszą rzeczą było to, że system może śledzić zachowanie samolotu pobierającego paliwo. Urządzenie działało doskonale i mogliśmy wykonać automatyczne kontakty zgodnie z planem. Pozwoli to na zmniejszenie wysiłku załogi, szczególnie w niesprzyjających warunkach pogodowych.

Pilot F-16, noszący pseudonim Prime, dodał: Lot był dość spokojny i realizowany bez niespodziewanych problemów, co jest dobrym znakiem. Od chwili rozpoczęcia operacji przewód znajdował się we właściwym położeniu. Kontakt [przewodu z gardzielą wlewową umieszczoną na grzbiecie kadłuba samolotu] był bardzo precyzyjny i szybki. Można zauważyć różnicę – im mniej wstrząsów odczuwa pilot, tym bardziej precyzyjnie może wykonać operację tankowania.

Pierwsze próby automatycznego podawania nafty za pomocą sztywnego przewodu paliwowego przeprowadzono 21 marca w pobliżu wybrzeża Portugalii w różnych warunkach oświetlenia

Obecnie ruchami przewodu sztywnego steruje wykwalifikowany operator przez cały czas wykonywania operacji przetaczania nafty. Podczas opisanych wyżej prób położenie przewodu było korygowane za pomocą przekazu wideo w czasie rzeczywistym. Operator sterował przewodem sztywnym ręcznie, począwszy od jego opuszczenia i wysunięcia, aż do chwili, gdy znalazł się on w żądanym obszarze, w pobliżu samolotu pobierającego naftę. Wówczas nastąpiło włączenie trybu automatycznego i dokończenie procedury – przewód ustawił się w odpowiednim położeniu i utrzymywał je przez cały czas tankowania. Po zakończeniu przetaczania paliwa nastąpiło ręczne odłączenie przewodu.

Zautomatyzowanie niektórych czynności w trakcie operacji przetaczania nafty zapewni zwiększenie poziomu bezpieczeństwa i polepszenie zdolności operacyjnych dzięki skróceniu czasu procedury. W przypadku wystąpienia bardzo silnych turbulencji możliwe będzie przejęcie kierowania przewodem przez człowieka, ale i tak komputer zareaguje na nie znacznie szybciej niż operator. Co najważniejsze, wprowadzenie automatyzacji przetaczania paliwa nie powoduje konieczności modyfikowania struktury samolotów, które będą korzystały z usług MRTT (Australijsko-singapurskie tankowanie, 2016-10-25, Oblot MRTT w nowym standardzie, 2016-10-03).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.