Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Pół wieku służby Mi-2

Lotnictwo wojskowe, 24 maja 2017

20 maja na lotnisku Inowrocław-Latkowo odbyły się uroczystości upamiętniające 54. rocznicę powstania 56. Bazy Lotniczej – najstarszej jednostki śmigłowcowej w Polsce. Wydarzeniem towarzyszącym świętu były obchody 50. rocznicy wprowadzenia do służby w lotnictwie Sił Zbrojnych RP śmigłowca Mi-2.

Mi-2 w okolicznościowym malowaniu, upamiętniającym 50-lecie służby tego typu w polskim wojsku / Zdjęcie: mjr pil. Marcin Sieradzki 

Jedną z najważniejszych atrakcji wydarzeń w Inowrocławiu była Aleja Mi-2, czyli prezentacja 11 wiropłatów tego typu, służących m.in. w Policji, Straży Granicznej i Wojskach Lądowych. Jeden ze śmigłowców, dzięki wsparciu spółki PZL-Świdnik, został zaprezentowany w okolicznościowym malowaniu. W Inowrocławiu w powietrzu podziwiano m.in. wyprodukowane w Świdniku śmigłowce W-3PL Głuszec, SW-4 Puszczyk i W3-WA RM Anakonda, który wykonał specjalny pokaz ratownictwa morskiego.

Projekt malowania wiąże historię z teraźniejszością. Do połowy kadłuba występuje malowanie kamuflażowe,które wojskowy śmigłowiec Mi-2 posiadał jeszcze do końca lat 1990., zaś od połowy kadłuba nowe, jednolite, ciemnozielone malowanie stosowane obecnie na większości śmigłowców lotnictwa SZ RP – mówi mjr pil. Marcin Sieradzki, jeden z organizatorów. – Obydwa wzory malowań rozdziela stylizowana postać greckiego wojownika – hoplity. Nazwa kodowa NATO dla śmigłowca Mi-2 to właśnie Hoplite, stąd postać greckiego żołnierza – tłumaczy mjr Sieradzki.

56. Baza Lotnicza jest jednostką przeznaczoną do działań na współczesnym polu walki w ścisłym współdziałaniu z wojskami lądowymi. Baza oficjalnie została sformowana w 2011, w miejsce 56. Kujawskiego Pułku Śmigłowców Bojowych. Święto jednostki nawiązuje do daty wydania pierwszego rozkazu organizacyjnego dowódcy 56. Pułku Śmigłowców w dniu 18 maja 1963. Obecnie w jednostce stacjonuje 8 śmigłowców W-3PL Głuszec i 19 Mi-2, wyprodukowanych przez PZL-Świdnik (Święto 56. Bazy Lotniczej , 2017-05-17).

Mi-2, zaprojektowany jako następca SM-1, to wielozadaniowy, dwusilnikowy śmigłowiec konstrukcji biura Michaiła Mila. Od 1965 był produkowany na licencji seryjnie jedynie w PZL-Świdnik. Przez prawie 40 lat hale w Świdniku opuściło ok. 5500 śmigłowców Mi-2, z czego ponad 300 zostało dostarczonych polskim siłom zbrojnym. Śmigłowiec Mi-2 powstał w wielu wersjach cywilnych, np. transportowej, rolniczej, szkolnej, sanitarno-ratowniczej oraz wojskowych – uzbrojonej, ratownictwa morskiego, dowodzenia, czy rozpoznania. Maksymalna masa startowa Mi-2 wynosi 3550 kg, a jego prędkość maksymalna to 210 km/h. Jest on przeznaczony do transportu maksymalnie 9 osób (pilot + 8 pasażerów lub 2 członków załogi + 7 pasażerów).

W ubiegłym roku świętowano 40-lecie śmigłowca Mi-2 noszącego znaki rejestracyjne SP-SBC, wiropłata o najdłuższym stażu w zakładach PZL-Świdnik. Spędził on prawie 4650 h w powietrzu, a za jego sterami zasiadało około 30 pilotów, realizujących szeroką gamę zadań, w tym próby certyfikacyjne np. kompozytowych łopat wirnika nośnego, próby wyposażenia i modyfikacji instalacji całej populacji śmigłowców Mi-2 i Mi-2 Plus oraz prób realizowanych na potrzeby innych śmigłowców (np. Głuszec i Anakonda).

Śmigłowiec Mi-2 brał również udział w misjach przeciwpożarowych, wykonywał loty dyspozycyjne i widokowe oraz służył jako zabezpieczenie przebazowania śmigłowców zakupionych przez klientów. Do dziś jest on także wykorzystywany do szkolenia pilotów PZL-Świdnik, jak i pilotów zewnętrznych. Mi-2 SP-SBC realizował zadania w całej Polsce, przewożąc na swoim pokładzie wysokich rangą przedstawicieli władz państwowych i samorządowych, dyplomatów, klientów, jak i media.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.