Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Lazar dla Iraku?

Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, Wojska lądowe, 04 lutego 2009

Serbowie mają nadzieję na sprzedaż do Iraku swoich nowych wozów bojowych Lazar 8x8. Pojazd, łączący w sobie cechy samochodów patrolowych klasy MRAP i klasycznych transporterów opancerzonych, jest jednak dopiero demonstratorem technologii.

Demonstrator Lazara został ukończony kilka miesięcy temu. Pojazd przewozi do 10 żołnierzy desantu, zapewniając im ochronę na poziomie lżejszych samochodów klasy MRAP, przy zdecydowanie większych możliwościach jezdnych. Informacje o możliwej transakcji eksportowej do Iraku są jednak bardzo niepewne. Po pierwsze, Serbowie dysponują dopiero demonstratorem konstrukcji. Po drugie, musieliby pokonać niebywale silną konkurencję amerykańską... / Zdjęcie: Yugoimport

Pierwszy Lazar został zmontowany i oficjalnie zaprezentowany pod koniec 2008. Informacje o nowym wozie przedstawiono również w czasie ostatniej, styczniowej wizyty w Bagdadzie ministra obrony Serbii, Dragana Sutanovaca. Według oficjalnego komunikatu resortu obrony z Belgradu, prezentacja spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem Irakijczyków, co daje szanse na poważne zamówienie eksportowe.

Lazar BVT 8808-SR jest wozem patrolowym, przypominającym konstrukcyjnie klasyczne transportery opancerzone, jednak gorsza osłona balistyczna oraz duże okna dla żołnierzy desantu, są zaczerpnięte z pojazdów klasy MRAP.

Serbscy konstruktorzy przyznali, że ich celem było stworzenie idealnego samochodu patrolowego. Ze względu na wymogi trakcyjne oraz odporność na wybuchy min, wybrano układ podwozia 8x8 oraz ukształtowane w literę V dno podłogi. Według danych w prospekcie Yugoimportu, zapewnia to przeżycie załogi w przypadku wybuchu miny o ładunku 6 kg TNT pod kołem lub podłogą.

W wersji podstawowej Lazar ma masę 16,3 t. Kadłub, wykonany ze stali pancernej jest odporny z przodu na ostrzał z wkm-ów kalibru 12,7, z odległości ponad 100 m oraz karabinków automatycznych z boków i tyłu.

Są to wartości mieszczące się w średniej dla lżejszych samochodów klasy MRAP. Ich słabą stroną jest jednak z reguły nie najmocniejsze uzbrojenie. Dlatego Serbowie przewidzieli dla swojego wozu całą paletę broni, od zwykłych, opancerzonych stanowisk dla strzelca karabinu maszynowego, wkm czy automatycznego granatnika, po systemy wieżowe o maksymalnej masie do 2 t. Demonstrator Lazara został wyposażony w zsmu LK08 z armatą M55 (HS 804) kalibru 20 mm, sprzężonym z km. Jednocześnie ogień może prowadzić z wnętrza wozu 10 żołnierzy desantu.

Wóz jest przystosowany do wykorzystania silników o mocy 400-440 KM, co pozwala na znaczne opancerzenie pojazdu (obliczeniowa, maksymalna masa bojowa to aż 28 t). W takiej sytuacji, Lazar przeistoczyłby się w klasyczny transporter opancerzony. Konstruktorzy zakładają, że może on stać się podwoziem dla samobieżnych moździerzy, a nawet dział kalibru 122-155 mm.

Mimo dużych nadziei, rozbudzonych ostatnio w Serbii, szanse na podpisanie kontraktu są stosunkowo niewielkie. W grudniu 2007 media informowały o podpisaniu przez Belgrad i Bagdad umowy o dostawach 20-36 samolotów szkolenia wstępnego Lasta 95. Do tej pory nie udało się jednak uruchomić produkcji seryjnej. Sytuację tę wykorzystali Amerykanie, zmuszając Bagdad do zakupienia 36 szkolnych T-6 Texan II (zobacz: Texany dla Iraku).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.