Serbowie mają nadzieję na sprzedaż do Iraku swoich nowych wozów bojowych Lazar 8x8. Pojazd, łączący w sobie cechy samochodów patrolowych klasy MRAP i klasycznych transporterów opancerzonych, jest jednak dopiero demonstratorem technologii.
Pierwszy Lazar został zmontowany i oficjalnie zaprezentowany pod koniec 2008. Informacje o nowym wozie przedstawiono również w czasie ostatniej, styczniowej wizyty w Bagdadzie ministra obrony Serbii, Dragana Sutanovaca. Według oficjalnego komunikatu resortu obrony z Belgradu, prezentacja spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem Irakijczyków, co daje szanse na poważne zamówienie eksportowe.
Lazar BVT 8808-SR jest wozem patrolowym, przypominającym konstrukcyjnie klasyczne transportery opancerzone, jednak gorsza osłona balistyczna oraz duże okna dla żołnierzy desantu, są zaczerpnięte z pojazdów klasy MRAP.
Serbscy konstruktorzy przyznali, że ich celem było stworzenie idealnego samochodu patrolowego. Ze względu na wymogi trakcyjne oraz odporność na wybuchy min, wybrano układ podwozia 8x8 oraz ukształtowane w literę V dno podłogi. Według danych w prospekcie Yugoimportu, zapewnia to przeżycie załogi w przypadku wybuchu miny o ładunku 6 kg TNT pod kołem lub podłogą.
W wersji podstawowej Lazar ma masę 16,3 t. Kadłub, wykonany ze stali pancernej jest odporny z przodu na ostrzał z wkm-ów kalibru 12,7, z odległości ponad 100 m oraz karabinków automatycznych z boków i tyłu.
Są to wartości mieszczące się w średniej dla lżejszych samochodów klasy MRAP. Ich słabą stroną jest jednak z reguły nie najmocniejsze uzbrojenie. Dlatego Serbowie przewidzieli dla swojego wozu całą paletę broni, od zwykłych, opancerzonych stanowisk dla strzelca karabinu maszynowego, wkm czy automatycznego granatnika, po systemy wieżowe o maksymalnej masie do 2 t. Demonstrator Lazara został wyposażony w zsmu LK08 z armatą M55 (HS 804) kalibru 20 mm, sprzężonym z km. Jednocześnie ogień może prowadzić z wnętrza wozu 10 żołnierzy desantu.
Wóz jest przystosowany do wykorzystania silników o mocy 400-440 KM, co pozwala na znaczne opancerzenie pojazdu (obliczeniowa, maksymalna masa bojowa to aż 28 t). W takiej sytuacji, Lazar przeistoczyłby się w klasyczny transporter opancerzony. Konstruktorzy zakładają, że może on stać się podwoziem dla samobieżnych moździerzy, a nawet dział kalibru 122-155 mm.
Mimo dużych nadziei, rozbudzonych ostatnio w Serbii, szanse na podpisanie kontraktu są stosunkowo niewielkie. W grudniu 2007 media informowały o podpisaniu przez Belgrad i Bagdad umowy o dostawach 20-36 samolotów szkolenia wstępnego Lasta 95. Do tej pory nie udało się jednak uruchomić produkcji seryjnej. Sytuację tę wykorzystali Amerykanie, zmuszając Bagdad do zakupienia 36 szkolnych T-6 Texan II (zobacz: Texany dla Iraku).