Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Obrońca Zumwaltów

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 09 lutego 2009

Szef zakupów Pentagonu, John Young w czasie konferencji prasowej pod koniec ubiegłego tygodnia, stwierdził, że departament obrony ponownie analizuje możliwość złożenia większego zamówienia na niszczyciele typu DDG 1000 Zumwalt.

Komputerowa wizja DDG 1000. Ostatnie wypowiedzi Johna Younga, odnośnie ich ceny, muszą budzić podejrzliwość. Zumwalt o wyporności 14 500 t, będzie większy od niejednego krążownika. Tymczasem niszczyciele typu Arleigh Burke, które mają kosztować ok. 500 mln USD mniej, mają wyporność pełną 9 200 t, natomiast brytyjskie niszczyciele Typu 45, przy wyporności 8 tys. t i z niepełnym wyposażeniem, będą kosztować ok. 1,65 mld USD za egz. / Rysunek: Northrop Grumman

Według Younga, podawane przez kongresmanów i media sumy 5-7 mld USD za jeden nowy niszczyciel, są całkowicie nieprawdziwe. Pentagon szacuje, że koszt pierwszej jednostki wyniesie ok. 3,3 mld USD (obecnie rozpoczęła się budowa wyłącznie 2 niszczycieli). W przypadku podjęcia budowy większej liczby Zumwaltów, kwota ta spadnie do 2,5-2,3 mld USD.

Szef zakupów Pentagonu dodał, że rozpatrywana - jako podstawowa alternatywa dla okrojonego programu DDG 1000 - budowa od 8 do 11 niszczycieli DDG 51 (zobacz: Zumwalt anulowany), nie będzie tak tania, jak spodziewa się większość obserwatorów.

Nowa partia okrętów ma być bowiem zmodernizowana, w oparciu o część technologii, stworzonych w programie Zumwaltów. To zaś powoduje, że spodziewana cena pierwszego okrętu wyniesie 2,5 mld USD. Koszt jednostkowy następnych egz. powinien być mniejszy i spaść ostatecznie do ok. 1,7 mld USD.

Young stwierdził jednak, że za tę kwotę nie będzie można otrzymać niszczyciela o porównywalnym potencjale, co DDG 1000. Po pierwsze, możliwości modernizacyjne DDG 51 wyczerpują się, z powodu ograniczeń masowych i objętości kadłuba - jego projekt powstał 3 dekady temu. To powoduje m.in., że nie będzie możliwe zamontowanie w nim radaru, pracującego w paśmie X, co z kolei zmniejsza przydatność jednostki w działaniach na wodach szelfowych. W porównaniu do DDG 1000, zmodernizowane niszczyciele nie będą wykonane w technologii stealth, będą miały również o wiele większy ślad magnetyczny, termiczny i akustyczny.

Liczby podane na konferencji prasowej są zaskakujące. Zaledwie 26 stycznia ten sam Young, w piśmie do sekretarza obrony napisał, że obecnie szacowany koszt jednostkowy Zumwalta - przy założeniu produkcji 3 egz. - wyniesie 5,964 mld USD. W przypadku budowy 10 okrętów, koszt ten (wliczając wszystkie prace B+R), zmniejszy się do 3,1 mld USD.

Young powiedział, że zaprezentowane w ubiegłym tygodniu dane oparł na oficjalnej umowie, określającej cenę pierwszego DDG 1000 na 3,3 mld USD. Po wizycie w obu stoczniach, stwierdził, że nie ma żadnych podstaw, by stwierdzić, że ten budżet zostanie przekroczony. Projekt jednostek jest już bowiem gotów, gdy w przypadku wcześniejszych programów morskich, projekt, a więc i szacunki kosztów budowy, były kończone w trakcie prac stoczniowych.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.