Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Załoga DHC-8-400 złamała zalecenia

Lotnictwo cywilne, 16 lutego 2009

Według ostatnich informacji z komisji badania wypadków lotniczych, zajmującej się sprawą katastrofy Bombardiera DHC-8-400, załoga samolotu podchodząc do lądowania na lotnisku w Buffalo - wbrew zaleceniom władz lotniczych i przewoźnika, Colgan Air - miała włączonego autopilota.

Przepisy zalecają, by w sytuacjach krytycznych, pilot samodzielnie zachowywał kontrolę nad samolotem. Może bardziej optymalnie niż autopilot reagować na niestandardowe sytuacje w powietrzu i lepiej czuć nieprawidłowe zachowanie samolotu. Taka sytuacja wystąpiła w czasie tragicznego Lotu 3407 - pochodzono do lądowania w nocy, stwierdzając przy tym silne oblodzenie maszyny.

Tymczasem zapisy rejestratorów parametrów lotu wskazują, że autopilot był włączony. Oznacza to, że urządzenie mogło automatycznie wprowadzać zmiany wychylenia sterów, kompensując warunki atmosferyczne, w tym oblodzenie, podczas gdy załoga nie była tego świadoma.

Dane z czarnych skrzynek ujawniają również, że samolot zaczął się zachowywać niestandardowo zaraz po wysunięciu klap i podwozia do lądowania, co wygenerowało znaczne przechyły boczne i wzdłużne.

Zapisy radarowe pokazują zaś, że Bombardier rozpoczął w pewnym momencie szybkie zniżanie. Niedaleko miejsca katastrofy, a więc ponad 8 km od lotniska, samolot w ciągu zaledwie 5 s zmniejszył wysokość z 600 do 330 m. Ostatni zapis rejestratora lotu podaje zaś wysokość 300 m, pochylenie wzdłużne kadłuba prawie 45º i silny przechył na lewe skrzydło (o takim locie informował również jeden ze świadków katastrofy).

Te same dane podają również prędkość, ok. 180-190 km/h, co potwierdza przypuszczenia o za małej prędkości, wywołanej silnym oblodzeniem. To z kolei spowodowało powstanie tezy o niekontrolowanym przez załogę działaniu autopilota, który skierował maszynę ostro w dół, dla nabrania prędkości.

Przedstawiciele komisji badania wypadków lotniczych podkreślają jednak, że jest to tylko jedna z roboczych hipotez.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.