Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Holenderskie przeszkody przed F-35

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, Przemysł zbrojeniowy, 20 lutego 2009

Komisja obrony holenderskiego parlamentu zażądała od gabinetu premiera Jana Petera Balkenende, wysłania oficjalnych zapytań ofertowych do Lockheed Martina (F-35, F-16 Block 60) i Saaba (Gripen NG), by poznać faktyczne ceny tych maszyn.

Holenderscy parlamentarzyści zażądali od ministerstwa obrony uzyskania potwierdzonych, oficjalnych danych o cenie zakupu, całkowitym koszcie programu, a nawet kosztach wycofania samolotów. Będzie to wymagało dłuższego okresu czasu - Amerykanie nie są prawdopodobnie przygotowani na podawanie konkretnych sum. To z kolei powinno doprowadzić do odsunięcia w czasie podpisania umowy o zakupie 2 pierwszych Lightningów II / Zdjęcie: Lockheed Martin

To kolejny etap walki między rządem - który bez formalnego przetargu stara się faworyzować F-35 - a większością posłów, którzy optują za Gripenem i mają coraz większe wątpliwości, co do jakości, terminów dostaw i ceny Lightninga II.

Obecne starcie jest kolejnym działaniem - zaraz po demonstracyjnej wizycie członków komisji obrony w Szwecji i zakładach Saaba (zobacz: Walka o następcę holenderskich F-16) - które ma doprowadzić do przesunięcia w czasie decyzji o zakupie dwóch pierwszych F-35.

W grudniu ubiegłego roku Jack de Vries, holenderski minister obrony, przeprowadził półoficjalny przetarg ofert, po którym zarekomendowano parlamentowi F-35, odrzucając jednocześnie propozycje pozyskania rozwojowej wersji F-16 i Gripena NG.

Było to niezbędne do otrzymania zgody posłów na zakup dwóch pierwszych egz. Lightningów II, które mają trafić do tego kraju, w ramach finalizowania przez Lockheed Martina prac B+R. Umowa w tej sprawie ma zostać podpisana w marcu lub kwietniu. Z drugiej strony było by to faktyczne przesądzenie losów ostatecznego przetargu, którego przeprowadzenie planowane jest na 2010.

Żądanie członków komisji obrony może pokrzyżować te plany. Ma również podstawy merytoryczne: w grudniowej rekomendacji stwierdzono, że oferta amerykańska, tak w odniesieniu do ceny, jak i kosztów użytkowania, była tańsza od szwedzkiej (Holendrzy wstępnie przeznaczyli na zakup 85 maszyn 5,7 mld Euro i kolejne 9,1 mld na 30-letni okres ich służby). Urzędnicy nie ujawnili jednak szczegółów.

Sytuację tę wykorzystała konkurencja. Przedstawiciele Saaba przekazali mediom, że ich oferta opiewa na 4,8 mld Euro (56 mln Euro za egz.), a koszty użytkowania wyniosą ok. 10 mld. Amerykanie prawdopodobnie nie są w stanie przebić tej oferty. Szacowana cena seryjnych egz. to przynajmniej ok. 100 mln USD (obecnie ok. 80 mln Euro), zaś koszty użytkowania, holenderskie ministerstwo obrony oszacowało na 14,4 mld Euro.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.