Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Ukraińsko-macedoński BTR-4?

Przemysł zbrojeniowy, Wojska lądowe, Strategia i polityka, 26 lutego 2009

Macedońskie media sugerują, że najnowsze wcielenie ukraińskich transporterów opancerzonych, BTR-4, jest wspólnym dziełem macedońsko-ukraińskim. Kijów wyraził również wolę, by nowe pojazdy były montowane w tym kraju.

Nowy BTR-4 z wieżą systemu Grom (30-mm armata, 40-mm granatnik maszynowy, 7,62-mm karabin maszynowy, 4 ppk Konkurs). W porównaniu do wozów poprzedniej generacji, zmieniono architekturę wnętrza, przesunięto wieżę do tyłu - do przedziału desantowego - i zaproponowano kilka mocniejszych diesli o mocy od 500 do 600 KM. Charakterystyczną zmianą jest również zamontowanie bocznych okien dla kierowcy i dowódcy. Pojazd może występować w wersji standardowej i ze wzmocnionym opancerzeniem. Masa BTR-4 wzrasta wtedy z ponad 17, do ponad 23 t

Dotychczas dostępne informacje, świadczyły o tym, że BTR-4 został opracowany na początku lat 2000. przez biuro konstrukcyjne im. Morozowa z Charkowa. W ubiegłym roku zaś zakłady im. Małyszewa, również z Charkowa, rozpoczęły produkcję seryjną 10 pierwszych egz. dla brygady 6. korpusu armijnego wojsk lądowych w Baszkirowie (zobacz: Początek produkcji BTR-4 w Charkowie).

Tymczasem macedońska agencja informacyjna MINA, podała, że BTR-4, wystawiany obecnie na targach IDEX 2009 w ZEA, z dodatkową nazwą Bucefał, jest produktem obu krajów. Co więcej, gen. Władimir Miedwied, dyrektor Ukrainmaszu, ukraińskiej centrali handlu zagranicznego, powiedział, że rząd w Kijowie chce, by BTR-4 były montowane w Macedonii. Ujawniono również, że od 2001 Ukraińcy dostarczali temu krajowi wyposażeniem wojskowe.

Jedną z bardziej oryginalnych wersji jest wóz, wyposażony moduł BAU, z dwoma 23-mm armatami i km. Jeżeli sugestie mediów macedońskich są prawdziwe, kraj ten mógł mieć pewien wkład w rozwój pojazdu. Z drugiej jednak strony wydaje się mało prawdopodobne, by Macedończycy mogli odgrywać w programie znaczącą rolę. Ich 2-milionowe państwo, ze stosunkowo słabo rozwiniętym przemysłem i wydatkami wojskowymi rzędu 300 mln Euro rocznie, nie wydaje się być realnym partnerem dla tak poważnego przedsięwzięcia. Z kolei zapewnienia o chęci ulokowania w Macedonii montażu BTR-4 mogą być związane z planami zakupu przez Skopje nowych transporterów opancerzonych. W 2007 rząd zawarł nawet wstępną umowę z… Partią, która miała dostarczyć AMV 8x8 (Macedończycy deklarowali, że pozyskają pojazdy, wybrane także przez Chorwatów). Na razie jednak brak informacji o zrealizowaniu porozumienia, co może wynikach z działań handlowych Ukrainy / Zdjęcia: ChKBM

Mimo tych informacji, faktem jest jednak, że BTR-4 wystawiany jest na IDEX 2009 pod barwami ukraińskimi, a Macedonii nie reprezentują ani przedstawiciele przemysłu, ani władz.

BTR-4 wywołał spore zainteresowanie gości targów. Do tej pory ZEA wykorzystują 90 wozów wersji BTR-94 (czyli BTR-3) w jednostkach piechoty morskiej. Ukraińcy liczą, że będą mogli sprzedać ich kilka razy więcej, tym razem głęboko zmodernizowanego modelu 4. Producent informuje, że wozy mogą występować w kilku wersjach: standardowej, dowódczej (BTR-4K), dowódczo-sztabowej (BTR-4KSz), bojowo-rozpoznawczej (BRM-4K), remontowo-ewakuacyjnej (BREM), medyczno-ewakuacyjnej (BSEM-4K) i pojazdu wsparcia bojowego (MOP-4K). Przewidziano również wariantowe uzbrojenie, umieszczone w bezzałogowych wieżach (różne połączenia armaty kalibru 30 mm, km, granatnika maszynowego i ppk, ewentualnie 2 armaty kalibru 23 mm oraz zwykły wkm dla wersji dowódczo-sztabowej).

Jak przyznał jeden z wysokich rangą przedstawicieli ukraińskiej delegacji, największym rywalem Bucefała o zamówienia Emiratów jest fińska Patria, oferująca AMV 8x8. Oznacza to, że Kijów nie składa broni w walce o lukratywny kontrakt na nawet 300-400 pojazdów, mimo, że Finom udało się już podpisać wstępną umowę. Jej szczegóły nadal pozostają jednak tajne (zobacz: ZEA wybrały Patrię AMV).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.