Ministerstwo Obrony Holandii chce zmodernizować flotę 28 śmigłowców bojowych AH-64D Apache. Po około 20 latach eksploatacji są one przestarzałe pod względem technicznym i zdolności operacyjnych. Wiropłaty powinny zostać poddane gruntownym modernizacjom, tak aby Koninklijke Luchtmacht (KLu, królewskie wojska lotnicze) mogły kontynuować ich użytkowanie do 2050. Taką informację przekazała minister spraw zagranicznych Holandii Barbara Visser w liście do Izby Reprezentantów.
Zdolności holenderskich Apache są szczególnie ważne podczas wspólnych operacjach z innymi jednostkami lotnictwa i zapewniają wsparcie ogniowe i możliwość obserwacji przeciwnika podczas operacji lądowych. Jednak problemy techniczne i operacyjne utrudniają działania śmigłowców i prowadzą do ograniczeń operowania w warunkach zagrożenia. W dodatku ograniczenia zwiększają się z powodu szybkiego rozwoju technologicznego (Plany rozwoju Koninklijke Luchtmacht, 2018-04-04, Holandia wycofuje Apache, 2017-01-11).
Modernizacja AH-64D KLu jest ważna, ponieważ teraz szczególnie ważna jest obrona własnych i sojuszniczych terytoriów. Ponadto należy zagwarantować ich udział w misjach wspierających międzynarodowy porządek prawny. W dodatku US Army, najważniejszy użytkownik Apache, wstrzymuje wsparcie dla holenderskich AH-64D, ponieważ Amerykanie modernizują swoje śmigłowce do nowego standardu AH-64E. Podobnie postąpiła Wielka Brytania. W rezultacie koszty utrzymania przestarzałych AH-64D gwałtownie rosną. Analiza kosztów i korzyści pokazuje, że udział w tak zwanym programie przebudowania śmigłowców jest [dla Holandii] opcją najbardziej oczywistą, a także najkorzystniejszą (Wielka Brytania kupi AH-64E, 2016-07-11).
Zmodernizowanie holenderskich Apache do standardu AH-64E, sprawia, że będą one całkowicie interoperacyjne z wojskami sojuszniczymi, a Holandia będzie mogła ściślej współpracować z nimi w zakresie przygotowania misji i obsługi technicznej, a także prowadzić wspólne szkolenia, wymieniać dane dotyczące bezpieczeństwa lotów i współdzielić koszty ewentualnego dalszego rozwoju śmigłowca.
Holandia zakłada przebudowanie i przegląd naprawczy użytkowanych obecnie AH-64D. Zostaną one wyposażone w nowe kadłuby, układ przeniesienia napędu, łopaty wirnika nośnego i silniki większej mocy. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, Koninklijke Luchtmacht będą eksploatowały nowe śmigłowce od 2022. Koszt modernizacji wynosić ma od 250 milionów do 1 miliarda euro.