Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.


Warning: DOMDocument::loadHTML() [domdocument.loadhtml]: htmlParseEntityRef: expecting ';' in Entity, line: 1 in /library/Site/String.php on line 146

Katastrofa prototypu Saras

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 07 marca 2009

Wczoraj w czasie lotu testowego rozbił się prototyp indyjskiego samolotu Saras. Zginęła jego 3-osobowa załoga.

Samolot wystartował o 14:55 z lotniska koncernu lotniczego HAL. Rozbił się ok. 15:30 niedaleko Seshagirihalli, obok autostrady Bangalore - Mysore, ok. 30 km od Bangalore. Wrak doszczętnie spłonął.

Na pokładzie Sarasa zginęło trzech pilotów doświadczalnych indyjskich wojsk lotniczych. Byli to: Wing Commander K. Praveen, drugi pilot Wing Commander D.K. Saha i inżynier pokładowy Squadron Leader S. Ilyaraja.

Saras to napędzany dwoma silnikami turbośmigłowymi P&W o mocy 850 KM (drugi prototyp - 1200 KM) 14-miejscowy samolot wielozadaniowy zaprojektowany przez National Aerospace Laboratories (NAL) z Bangalore. Dwa zbudowane dotąd prototypy wylatały od oblotu pierwszego z nich, 19 maja 2004, ok. 100 godzin w ok. 150 lotach. Trzeci, określany jako samolot przedseryjny, miał być oblatany pod koniec br. NAL planowało, że Saras uzyska certyfikat w 2010.

Rozwój samolotu był opóźniany sankcjami USA, które nie pozwalały na zastosowanie przez indyjską wytwórnię nowoczesnych materiałów kompozytowych. Dwa pierwsze prototypy był cięższe o ok. 500 w stosunku do planów. Dopiero trzeci Saras, po zdjęciu embargo, ma utrzymać zakładaną masę. Po katastrofie ocenia się, że program ulegnie opóźnieniu o kolejne 2 lata.

Saras to drugi, po 2-miejscowym samolocie szkolnym Hansa, opracowany przez NAL. Przedsiębiorstwo projektuje obecnie 70-miejscowy samolot pasażerski RTA-70.

Saras ma być produkowany przez HAL (Hindustan Aeronautics Ltd.). W wojskach lotniczych Indii ma zastąpić używane od lat 1980. niemieckie dyspozycyjne Dorniery Do 228.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.