Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

W obronie EFV

Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 14 marca 2009

Gen. George J. Flynn, zastępca dowódcy (komendanta) US Marine Corps, stwierdził, że program szybkiego transportera pływającego Expeditionary Fighting Vehicle, pozostaje kluczowym dla bezpieczeństwa narodowego, mimo ogromnych opóźnień, przekraczania kosztów i problemów technicznych.

EFV jest jednym z najgorzej zarządzanych programów Pentagonu. Mimo tego będzie on prawdopodobnie kontynuowany. US Marine Corps rzeczywiście potrzebuje następców dla ponad 30-letnich AAV-7A1. Pierwsze pojazdy nowego typu mają trafić do jednostek w 2015 / Zdjęcie: USMC

EFV to konstrukcja, której powstanie planowano już w latach 1970., razem z poduszkowcami desantowymi i samolotami MV-22 Osprey. Celem było uzyskanie zdolności do bardzo szybkiego desantowania żołnierzy z okrętów, znajdujących się poza zasięgiem środków ogniowych nieprzyjaciela.

Dlatego następca wykorzystywanych obecnie, klasycznych AAV-7A1 (wcześniej oznaczonych jako LVT-7), miał mieć duży zasięg, dzielność morską, prędkość na wodzie do 45 km/h, a przy tym zapewniać lepszą ochronę balistyczną i większą siłę ognia.

Program rozwoju EFV zapoczątkowano oficjalnie w 1996. Od tego czasu prowadzący go General Dynamics nie osiągnął sukcesu. Przeprowadzone w 2002 i 2006 próby wykazały za małą ładowność, olbrzymi hałas w czasie płynięcia z dużą prędkością i 600 innych usterek, łącznie z tą, kiedy w czasie jazdy terenowej, od naprężeń złamała się armata Bushmaster II kalibru 30 mm... Pojazdy okazały się również bardzo zawodne, musiały być naprawiane średnio co 4,5 h.

Kosztujący do tej pory amerykańskich podatników 1,2 mld USD program EFV, bardzo mocno skrytykowali parlamentarzyści, umieszczając program na czele listy najgorzej nadzorowanych przedsięwzięć Pentagonu, a urzędnicy parlamentarnego biura kontroli rządu, GAO, stwierdzili, że cały projekt przypomina papierowy sen (zobacz: EFV - papierowy sen?).

Przy takiej ocenie, prawdopodobnym jest, że EFV mógłby stać się jedną z pierwszych ofiar budżetowych cięć administracji Baracka Obamy, który planuje rezygnację z kilku dużych programów zbrojeniowych (zobacz: Mniej lotniskowców?).

Dlatego Gen. George J. Flynn przypomniał oficjalne stanowisko USMC, w sprawie nowego transportera desantowego. Stwierdził, że program pozostaje kluczowym dla bezpieczeństwa narodowego (co zresztą uratowało go w poprzednich latach przed próbami skasowania, ze względu na zdecydowane przekroczenie kosztów prac badawczo-rozwojowych). Dodał, że w ostatnim okresie zanotowano spory postęp. O ile pozostały jeszcze nierozwiązane pewne problemy techniczne - które jednak nie powinny przysłonić przyszłości programu - to ostatni przegląd prac pozwolił na określenie szacowanego okresu pomiędzy usterkami technicznymi. Ma on obecnie wynosić - teoretycznie - 61,5 h, podczas gdy wymagania przetargowe mówiły o 43,5 h.

Dane to mają być zweryfikowane w czasie prób montowanych obecnie 7 prototypów EFV.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.