Wenezuelska stocznia koncernu DIANCA w Puerto Cabello poinformowała, iż na początku 2008 rozpocznie budowę pierwszego dozorowca patrolowego do działań przybrzeżnych - Buque de Vigilancia Litoral (BVL), który ma zostać oddany dywizjonowi straży przybrzeżnej floty w 2010.
Jednostka jest efektem współpracy z Hiszpanią - została zaprojektowana przez grupę stoczniową Navantia. Trzy dalsze BVL dla Wenezueli zostaną zbudowane pod Pirenejami. Pierwszy zostanie zwodowany w Hiszpanii w 2008. BVL będą wypierać 1500 ton, długość kadłuba - 79,9 m. Prędkość maksymalna - 22 węzły. Załoga - 34 osoby z możliwością przyjęcia na pokład dalszych 30. Pokład lotniczy dla średniego śmigłowca. Uzbrojenie: wieża uniwersalnego działa 76 mm Oto Melara Compact i uniwersalny system artyleryjski 35 mm Oerlikon Contraves GDM 0008 Millenium.
Hiszpanie ze stoczni Navantia budują także dla floty wenezuelskiej 4 oceaniczne korwety patrolowe - Patrulleros Oceanicos de Vigilancia (POV). Mają zostać oddane użytkownikom w latach 2010-2011 i tworzyć nowoczesną sieć dalekiego dozoru wód wenezuelskich. Każdy okręt wypierać ma 2250 ton, mieć długość 98,9 m, dysponować prędkością 22 węzłów i zabierać na pokład 52-osobową załogę. W skład wyposażenia wejdzie również średni śmigłowiec. Uzbrojenie artyleryjskie - takie samo jak na jednostkach BVL. Wenezuelska marynarka nie wspomina przy tym o baterii rakiet przeciwokrętowych i przeciwlotniczych, które na rysunkach ofertowych umieszczają Hiszpanie. Prawdopodobnie będzie to zespół 8-rurowych wyrzutni najnowszych pocisków MBDA MM-40 Exocet i pionowe szybowe wyrzutnie rakiet MBDA VL-MICA, które proponowane są także dla polskich korwet Gawron.
Również małe kurty patrolowe Wenezuela zamierza nabyć w Hiszpanii. W najbliższych tygodniach Caracas podpisać ma kontrakt o wartości 206 mln Euro z przedsiębiorstwem Rodman Polyships na budowę flotylli 66 najmniejszych szybkich okrętów dozorowych trzech typów: R-101 (90-stopowe), R-66 (60-stopowe) i R-55 (51-stopowe) dla marynarki i Gwardii Narodowej. 40 następnych zbudowanych ma już zostać w Wenezueli, przez morską strukturę logistyczną - Unidad Naval Coordinadora del Servicio de Carenado de la Armada (UCOCAR) w bazie Contraalmirante Agustin Armario w Puerto Cabello.
UCOCAR zbudować ma także do października 2008 na podstawie planów holenderskiej stoczni Damen pierwszy dozorowiec typu Damen Stan Patrol 2606, uzbrojony w 3 kaemy 12,7 mm. Ze stoczni DIANCA w Puerto Cabello pochodzić będą najnowsze poduszkowce Griffon 2000TD, przeznaczone do operacji floty na wodach rozlewiska Orinoco. Są one budowane na podstawie brytyjskiej licencji spółki Griffon Hovercraft Ltd. Pierwszy poduszkowiec został dostarczony jesienią 2007. W sumie Wenezuelczycy planują budowę 24 Griffonów 2000TD, takich jak te zakupione dla Morskiego Oddziału polskiej Straży Granicznej i 6 większych jednostek wsparcia. W październiku 2007 flota dodała do tego pierwotnego zamówienia jeszcze 9 innych poduszkowców najnowszego typu. Całość zespołu poduszkowców dla Orinoco znaleźć się na w służbie do 2013. (wg Santiago Rias, Juan Carlos Cicalesi).