Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

40 mld USD cięć

Strategia i polityka, Przemysł zbrojeniowy, 25 marca 2009

Prezydent Barack Obama powiedział wczoraj, że wraz z sekretarzem obrony, Robertem Gatesem pracuje nad planem likwidacji części projektów wojskowych o łącznej wartości 40 mld USD. Są to projekty, które zdecydowanie przekroczyły wcześniej zapowiadane budżety.

Jedną z pierwszych ofiar oszczędności był program śmigłowca rozpoznawczego ARH-70A. Choć został zlikwidowany jeszcze przed kryzysem, dwukrotne przekroczenie czasu realizacji kontraktu i kosztów - o połowę, wytrąciło z równowagi nawet przedstawicieli US Army. Jest to równocześnie zapowiedzią tego, co może wydarzyć się w ciągu najbliższych miesięcy z innymi programami. Choć nie wszystkimi… Sam Barack Obama bronił już budowy śmigłowców prezydenckich VH-71, mimo jeszcze gorszych wskaźników finansowych, niż w przypadku ARH-70A / Zdjęcie: Bell Textron

Krytyka systemu pozyskiwania sprzętu przez amerykańskie siły zbrojne jest krytykowana i to nie od paru lat. Już W 1982 amerykański parlament przyjął ustawę zawierającą przepis, nazwany od jego twórców, Nowelizacją Nunn-McCurdy, stanowiącą, że każdy program zbrojeniowy, który przekroczy 15% swojej wartości, musi zostać zgłoszony kongresowi. W przypadku przekroczenia preliminarza o 25%, izba wyższa parlamentu zobowiązana jest podjąć kroki w celu zerwania umowy. W takim wypadku przedstawiciele Pentagonu musza udowodnić kongresmanom, że wyższe wydatki są niezbędne z punktu widzenia obronności USA lub, że wynikają z czynników obiektywnych.

Przepis został wprowadzony, by ukrócić praktyki przemysłu zbrojeniowego, który permanentnie przekraczał podane w umowie kosztorysy. Tyle, że przepis ten stosowany był niezmiernie rzadko - z reguły przedstawiciele przemysłu i wojska byli w stanie przeforsować kontynuowanie prac.

W ciągu ostatnich kilku lat krytyka systemu pozyskiwania sprzętu znacznie się wzmogła. Duża część programów zbrojeniowych, szczególnie dotycząca nowych systemów uzbrojenia i technologii, przekraczała wielokrotnie planowane wcześniej pułapy. Dochodzenia, prowadzone przez parlamentarzystów lub opłacane przez nich instytucje, wykazywały dodatkowo bardzo złe zarządzanie programami. W przypadku transporterów desantowych EFV, nowych lotniskowców typu CVN-21 czy procesów przetargowych na nowe tankowce powietrzne (zobacz: EFV - papierowy sen?, Rosną koszty nowego lotniskowca US Navy, Szczegóły raportu GAO) mówi się nawet, że efektywna kontrola i nadzór po prostu nie istnieją...

Tymczasem okres niemal nieograniczonych środków na resort obrony skończył się wraz z obecnym kryzysem gospodarczym. W związku z tym prezydent Obama kilkukrotnie zapowiedział już szukanie oszczędności, właśnie w zbyt drogich programach zbrojeniowych.

Wczoraj zapowiedział, że tworzona w resorcie obrony lista programów przeznaczonych do likwidacji, dotyczy przedsięwzięć o łącznej wartości 40 mld USD. Zapewnił, że rezygnacja z nich nie podważy bezpieczeństwa militarnego USA. Nie ujawnił jednak, jakie programy zostaną zlikwidowane.

Pewną wskazówką, dlaczego tego nie uczynił, były towarzyszące wypowiedzi słowa o sile lobbystów i przedstawicieli poszczególnych koncernów zbrojeniowych, jak również zapewnienie, że procesowi cięć będzie towarzyszyła pełna analiza skutków dla zakładów przemysłu obronnego.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra