Zamknij

Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Wolniejsze dostawy M113AS4

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, 27 marca 2009

Australijskie wojska lądowe prawdopodobnie nie otrzymają zamówionych w sześć lat temu 336 zmodernizowanych transportów opancerzonych M113 do końca 2010. Dostawy mogą się wydłużyć nawet o rok.

Zmodernizowany transporter ma masę 18 t. Jest napędzany dieslem DaimlerChrysler-MTU 6V 199 TE V6, o mocy 345 KM, z przekładnią ZF LDG 1000 R. Zdecydowanie wzmocniono ochronę balistyczną, przez zastosowanie dodatkowego pancerza i fartuchów bocznych (możliwe jest również zamontowanie dodatkowego opancerzenia - koszt jednostkowy takiej operacji to 200 tys. AUD). Wzmocniono również spód kadłuba, zwiększając odporność na wybuch min. Kadłub przedłużono o 66 cm, montując 6. parę kół jezdnych. Zastosowano zupełnie nową wieżę, autorstwa Tenixa, mieszczącą wkm - M2 HB QCB kalibru 12,7 mm, a także nowy, dzienno-nocny celownik / Zdjęcie: DO Australii

W 2000 australijski departament obrony zainicjował Project LAND 106, który zakładał m.in. odmłodzenie rodzimych M113: wymianę ich układu napędowego, uzbrojenia, systemów elektronicznych i wzmocnienie pancerza. Dzięki temu wozy pamiętające czasy wojny wietnamskiej będą mogły służyć także po 2020. Sześć lat temu podpisano w tej sprawie umowę z Tenix Defence Pty Ltd.

Tenix wybrał na głównego partnera technologicznego niemiecką spółkę FFG (twórcę modernizacji M113 dla sił zbrojnych Niemiec, Danii i Norwegii). Innymi podwykonawcami - oprócz mniejszych przedsiębiorstw australijskich - zostały Thales Optronics i Moog GmbH.

Zakładano, że wszystkie zmodernizowane pojazdy trafią do odbiorcy do końca 2010. Jeszcze w połowie ubiegłego roku przedstawiciele producenta i resortu obrony zapewniali, że odrobiono opóźnienia, powstałe w czasie prac badawczo-rozwojowych (zobacz: Modernizacja australijskich M113 w terminie).

Tempo przebudowy pojazdów miało rosnąć, z 4 miesięcznie, do docelowo 10 egz. W grudniu 2008 Tenix i resort obrony podpisały nawet aneks do umowy, zakładający zwiększenie liczby modernizowanych pojazdów do 431 i wydłużenie terminu dostawy ostatniego na koniec 2011.

Australijskie narodowe biuro audytu opublikowało kilkanaście godzin temu raport, z którego wynika jednak, że terminy te nie są możliwe do dotrzymania. W drugiej połowie ubiegłego roku okazało się bowiem, że zakłady w Bandianie, które pierwotnie - jako jedyne - miały zajmować się modernizacją, nie mają wystarczającego oprzyrządowania dla zapewnienia wysokiego tempa prac. Dlatego podjęto decyzję o przystawaniu do tego celu również zakładów w Williamstown i Wingfield. Na razie jednak nie uruchomiono tam działań na dużą skalę.

Do tej pory, mimo upływu 9 lat od zainicjowania programu o wartości ok. 1 mld USD, australijskie wojska lądowe otrzymały jedynie 42 zmodernizowane pojazdy. 16 wozów znajduje się w 7. batalionie Royal Australian Regiment (identycznie jak w... maju 2008), 5 egz. oczekuje na przydział do konkretnej jednostki, a 21 pojazdów dotarło do jednostek szkoleniowych.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.