Portal shephardmedia donosi, że problemy techniczne śmigłowca transportowego Sikorsky CH-53K King Stallion i niewystarczająca szybkość ich ujawnienia doprowadziły do opóźnienia jego prób znacznie większego, niż prognozowali specjaliści US Naval Air Systems Command (NAVAIR).
Jednym z najpoważniejszych zagadnień było ponowne zasysanie gazów wylotowych do silników. Po raz pierwszy wadę tę, określoną jako ciągłą, wykryto w 2018. Problem ma być rozwiązany w tym roku. NAVAIR ani Sikorsky nie ujawnili, jakie inne konkretne problemy techniczne trapią CH-53K, jednak sam fakt ich występowania może spowodować także opóźnienia w dostawach seryjnych śmigłowców.
Departament Obrony USA wyznaczył rozpoczęcie wstępnych prób i oceny operacyjnej CH-53K w czwartym kwartale roku budżetowego 2019, a uzyskanie wstępnej zdolności operacyjnej w pierwszym kwartale roku finansowego 2020.
Celem prób rozwojowych jest identyfikacja wyzwań projektowych i rozwiązywanie ich przed wstępnymi próbami i oceną operacyjną. Wyzwania inżynierskie związane z projektem są do rozwiązania; śmigłowiec dostarczony wojsku będzie zdolny [do działania], niezawodny i bezpieczny – oświadczył cytowany przez shephardmedia rzecznik NAVAIR.
Jak mówi szef projektu CH-53K Bill Falk, Sikorsky utworzył zespół zadaniowy inżynierów, którego celem jest rozwiązanie problemu ponownego zasysania gazów wylotowych do silników, a także zakończeniem projektowania prototypów i wybór dostawców, którzy wspomogą te działania. Przewidujemy zademonstrowanie rozwiązania problemu w 2019. Rozwiązanie zostanie wdrożone w produkcji seryjnych śmigłowców – powiedział Falk w oświadczeniu dla shephardmedia. O w/w kwestiach zostało również, w grudniu 2018, poinformowane ministerstwu obrony Niemiec, które jest potencjalnym nabywcą King Stallionów.
Oprócz rozwiązania problemu ponownego zasysania gazów wylotowych do silników i innych niedociągnięć konstrukcyjnych, NAVAIR zrealizuje w br. dalsze próby w locie CH-53K, obejmujące m.in. ocenę własności pilotażowych i działanie układu sterowania lotem. Kolejny etap badań dotyczyć będzie transportu ładunków oraz eksploatacji w skrajnych temperaturach i na pokładzie okrętu. W 2019 personel Marine Operational Test and Evaluation Squadron 1 przeprowadzi również próby eksploatacji i wsparcia logistycznego King Stallion.
Docelowo lotnictwo US Marine Corps ma dysponować 200 CH-53K, wchodzącymi w 8 eskadr liniowych, jednej szkoleniowej i jednej rezerwowej. Pierwsze misje zostały zaplanowane na l. 2023-2024, a zgłoszenie całkowitej zdolności operacyjnej ma nastąpić w 2029 (Pierwszy CH-53K przekazany USMC, 2018-05-17).