Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Antykryzysowy, francuski Mistral

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 17 kwietnia 2009

STX France i DCNS podpisały wczoraj z ministerstwem obrony i ministrem ds. przeciwdziałania kryzysowi, umowę o budowie 3. okrętu amfibijnego typu Mistral. Zostanie przyjęty do służby w 2012.


Jeden z okrętów amfibijnych typu Mistral. Doskonale widoczne stanowiska dla 6 śmigłowców. W ramach przeciwdziałania kryzysowi, rząd francuski składa zamówienia we własnych zakładach przemysłu obronnego. Podobnie czynią także np. Niemcy. W naszym kraju obowiązuje jednak zupełnie inna filozofia... / Zdjęcie: Marine Nationale

Marine Nationale wykorzystuje obecnie 3 okręty amfibijne typu Foudre o wyporności pełnej 12 tys. t. W grudniu 2000 resort obrony zamówił dwa nowe, większe okręty. Ostatecznie do w grudniu 2006 został przyjęty do służby Mistral, a w sierpniu następnego roku, Tonnerre.

Obie jednostki o wyporności pełnej 21 tys. t. mogą wykonywać po niewielkich aranżacjach kilka funkcji: okrętu desantowego, towarowego, lotniczego (jako platforma dla śmigłowców), dowódczego i szpitalnego. Ta różnorodność została ujęta w nazwie typu. Mistrale określane są, w wolnym tłumaczeniu, jako okręty projekcji sił i dowodzenia, L'étude du Bâtiment d'intervention polyvalent (BIP).

Ze 199-metrowego pokładu jednocześnie operuje 6 śmigłowców, w tym jeden o masie do 33 t, a hangary pomieszczą 16 dużych maszyn. W przypadku wykorzystania jednostki jako śmigłowcowca, możliwym jest operowanie z niego do 35 lżejszych helikopterów. Okręty mogą również przewozić na krótkie dystanse 900 żołnierzy (standardowo 450-osobowy, w pełni wyposażony batalion piechoty) lub transportować batalion czołgów (40 wozów Leclerc). Wyposażono je również w 4 kutry desantowe i 2 poduszkowce.

Francuska marynarka wojenna planował nabycie 3 lub 4 jednostek tego typu, jednak do czasu kryzysu gospodarczego nie podjęto decyzji o ewentualnych, kolejnych zakupach.

Sytuacja zmieniła się kilka miesięcy temu, kiedy włączono budowę 3. jednostki typu Mistral w antykryzysowy program pobudzenia gospodarki. Głównym wykonawcą została STX France, która w swojej stoczni w Saint-Nazaire wykona kadłub i doposaży okręt, inkasując 75% wartości kontraktu. DCNS, jako główny podwykonawca, dostarczy zintegrowany system zarządzania walką, systemy nawigacyjne i łączności.

Nie podano jednak, czy nowa jednostka otrzyma wzmocnione uzbrojenie. Dotychczas składało się ono jedynie z 2, podwójnych wyrzutni pocisków przeciwlotniczych krótkiego zasięgu Mistral, o nazwie Simbad, 2 armat Breda-Mauser 30 mm/70 oraz 4 wkmów, kalibru 12,7 mm. Wyposażenie to zostało - w świetle najnowszych doświadczeń konfliktów asymetrycznych (uszkodzenie izraelskiej korwety ISN Hanit przez pocisk rakietowy Hezbollahu) - uznane za niewystarczające. Okręt amfibijny wymaga stosunkowo silnej ochrony innych jednostek.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.