Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Rafale odrzucone

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 17 kwietnia 2009

Indyjskie ministerstwo obrony poinformowało o odrzuceniu oferty Rafale International w przetargu na 126 samolotów wielozadaniowych. Francuskie Rafale mają nie spełniać kilku wymogów przetargowych. Do prób w locie zostanie dopuszczonych 5 konstrukcji.

Francuzi zostali wyrzuceni z gry o kontrakt wart 9-12 mld USD. W zasadzie ich jedyną, realną nadzieją eksportową pozostaje Libia. Już w ubiegłym roku przedstawiciele Dassault zapowiadali, że bez nowych zamówień, będą musieli znacznie zredukować swoją załogę / Zdjęcie: Dassault Aviation

Oświadczenie resortu obrony zaskoczyło przedstawicieli Dassault Aviation i Rafale International. Twierdzą oni, że wcześniejsze analizy ofert potwierdzały zgodność propozycji z wymaganiami przetargowymi. Dodali, że do tej pory nie otrzymali oficjalnego stanowiska strony indyjskiej.

Mimo tego wysoki rangą urzędnik ministerstwa obrony potwierdził wczoraj stanowczo, że Rafale nie przeszedł przez fazę dokładnej analizy warunków taktyczno-technicznych. Samolot nie był faworytem przetargu (w odróżnieniu od Mirage 2000, których jednak nie zaproponowano, z powodu zamknięcia linii produkcyjnej tych samolotów...), jednak ideę sprzedaży Rafale bardzo mocno popierały francuskie władze, w tym prezydenci Jacques Chirac i Nicolas Sarkozy.

Do kolejnego etapu przetargu na MRCA (wielozadaniowy samolot bojowy) - testów w locie - przejdą więc rosyjski MiG-35, europejski EF-2000 Eurofighter, amerykańskie F/A-18E/F i F-16 Block 70 oraz szwedzki JAS39 Gripen (NG). Próby będą trwały 3 miesiące. Zostaną prowadzone w tropikalnych regionach Indii, na gorących pustyniach Radżastanu i w górach Kaszmiru. 2 lata temu zakładano, że każdy z oferentów dostarczy do prób dwa samoloty, w tym jeden rezerwowy. Oferenci mają ponosić wszelkie koszty testów, w tym transportu, paliwa itp. (zobacz: Testy myśliwców dla Indii w 2008).

Odrzucenie Rafale nie jest jedynym problemem w współpracy wojskowej obu państw. Od ponad dwóch lat nie wznowiono rozmów na temat modernizacji i dozbrojenia 51 indyjskich Mirage 2000H/TH do wariantu 2000-5. Dassault żąda za to równowartości 2,5 mld USD, właściciel zgadza się tylko na 2,1 mld.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.