Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Bułgarskie samoloty wracają do służby

Lotnictwo wojskowe, 07 lutego 2019

Wojennowzdusznite Siły (WWS, wojska lotnicze Bułgarii) odebrały 30 stycznia pierwszy wyremontowany samolot transportowy Let L-410UVP-E3 Turbolet (nr takt. 068, nr ser. 902522). Samolot, który wylatał dotychczas 2287 h, otrzymał także nowy, szary kamuflaż.

Bułgarski L-410UVP-E3 otrzymał po przeglądzie naprawczym nowy, szary kamuflaż / Zdjęcie: MO Bułgarii 

Prace związane z jego przeglądem naprawczym rozpoczęły się w lutym 2018, w warsztatach Česká letecká servisní a.s. zlokalizowanych na praskim lotnisku Kbely. W ramach kontraktu, wartości 2,75 mln euro, zawartego w sierpniu 2016, czeskie przedsiębiorstwo wykona także przegląd naprawczy drugiego bułgarskiego L-410 (nr takt. 069, nr ser. 902523).

Powrót LV-410 do służby w WWS nastąpił niemal 10 lat po tym, gdy Bułgarzy zrezygnowali z eksploatacji samolotów tego typu. Eksploatacja Turboletów przez 16. Grupę Transportową WWS, która operuje z bazy lotniczej Sofia-Wrażdebna, rozpoczęła się w listopadzie 1990 i trwała do połowy 2009.

Do służby w WWS powrócił także, po 9 latach uziemienia, jeden z samolotów szkolnych Pilatus PC-9M (nr takt. 665), uszkodzony podczas przymusowego lądowania w 2010 roku. Jego oblot odbył się 31 stycznia, po naprawie przeprowadzonych w zakładach szwajcarskiej spółki Stans-Buochs (Bułgarskie problemy, cd. , 2010-12-15).

Niebawem PC-9M trafi do bazy lotnictwa szkolnego Georgi Benkowski w mieście Dołna Mitropolija. Obecnie na jej stanie znajduje się 5 turbośmigłowych PC-9M i 6 odrzutowych Aero L-39ZA Albatros.

Złą wiadomością dla WWS było odwołanie 28 stycznia ogłoszonego 19 grudnia przetargu, którego celem było przywrócenie zdatności do lotu jedynego używanego przez Bułgarię samolotu obserwacyjnego i transportowego Antonow An-30 (nr ser. 0802, nr takt. 055). Ministerstwo obrony w Sofii poinformowało, że wynika to z niedociągnięć w dokumentacji przetargowej, których nie można naprawić, nie powodując zmiany ustawy o zamówieniach publicznych (Przetarg na obsługę bułgarskiego An-30 , 2019-01-09).

Na podstawie informacji Igora Božinovskiego


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra