Rząd w Berlinie zatwierdził obowiązkowe finansowanie w wysokości 1,61 mld euro (6,9 mld zł) na zakup na nowych ciężkich śmigłowców transportowych (Schwerer Transporthubschrauber, STH) dla Heeresflieger (lotnictwa wojsk lądowych Niemiec).
Poprzednio obawiano się, że długo oczekiwany przetarg na następców 70 CH-53G/GA/GS eksploatowanych przez Heeresflieger może zostać odroczony, ponieważ minister obrony Niemiec Ursula von der Leyen zabezpieczyła tylko połowę z 4 mld euro planowanych na wydatki wojskowe w 2020. Jednak w najnowszym dokumencie, który ma zostać zatwierdzony przez gabinet kanclerz Angeli Merkel w tym tygodniu, STH został wyróżniony jako obowiązkowy element nowego czteroletniego planu budżetowego.
Według planistów zakup STH ma kosztować niemieckich podatników ok. 4 mld euro. W obecnej perspektywie uwzględniono tylko część wydatków, ponieważ zamówienia na 45-60 nowych śmigłowców będą kontynuowane po 2023.
Ministerstwo Obrony Niemiec poinformowało, że przetarg na STH zostanie ogłoszony jeszcze w tym roku, a kontrakt ze zwycięskim oferentem ma zostać zawarty do polowy 2020. Pod uwagę brane są dwie konstrukcje – Boeing CH-47F Chinook i Lockheed / Sikorsky CH-53K King Stallion (ILA 2018: Oferta Boeinga dla Niemiec, 2018-04-25, Rheinmetall i Sikorsky zaoferują CH-53K, 2018-02-06).
Inny duży niemiecki projekt obronny, który miał zostać rozpoczęty w tym roku – wart 8 mld euro zakup systemu OP MEADS, nie otrzymał statusu obowiązkowego finansowania (MDBA składa ofertę na TLVS, 2016-09-29).