Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

5 w konkursie FARA

Lotnictwo wojskowe, Wojska lądowe, Przemysł lotniczy, 25 kwietnia 2019

US Army (wojska lądowe Stanów Zjednoczonych Ameryki) przyznały kontrakty 5 przedsiębiorstwom na zaprojektowanie, wyprodukowanie i przetestowanie prototypów przyszłych śmigłowców rozpoznawczo-uderzeniowych (Future Attack Reconnaissance Aircraft, FARA). Otrzymały je: konsorcjum AVX Aircraft i L-3 Communications Integrated Systems, Bell, Boeing, Karem Aircraft i Sikorsky. Wojsko zakłada, że ze stawki tej w 2020 zostaną wyłonione dwa śmigłowce, a ostateczne rozstrzygnięcie zapadnie w 2023.

S-97 Raider uważany jest za faworyta konkursu FARA / Zdjęcie: Sikorsky

Wiropłaty FARA, które mają operować razem ze śmigłowcami uderzeniowymi AH-64E Apache, są najważniejszym priorytetem US Army – mają wejść do służby do 2028. Będą one stanowić uzupełnienie większych FLRAA, które powinny rozpocząć służbę w 2028-2030. W pierwszej kolejności FLRAA wejdą do wyposażenia jednostek pierwszego rzutu, takich jak 101. Dywizja Powietrznodesantowa, 160. pułk lotnictwa Operacji Specjalnych i 82. Dywizja Powietrznodesantowa, czy niektóre jednostki Gwardii Narodowej US Army (Wymagania dla FLRAA , 2019-04-08).

Projekt AVX i L-3 to wirolot ze współosiowymi wirnikami nośnymi i dwoma tunelowanymi śmigłami pchającymi. Żaden z partnerów konsorcjum nie produkuje obecnie załogowych statków powietrznych dla armii amerykańskiej (CCH – oferta dla US Army, 2019-04-18).

Bell Helicopter proponuje konstrukcję opartą na śmigłowcu Bell 525 Relentless. Spółka produkowała śmigłowce rozpoznawcze OH-58D Kiowa Warrior, wycofane ze służby w 2017 (Wznowienie prób Bella 525, 2017-07-10). Boeing odmówił ujawnienia szczegółów swojej propozycji. Obecnie koncern z Seattle produkuje AH-64 i lekki śmigłowiec AH-6 Little Bird oraz prowadzi badania nad AH-64 napędzanym dodatkowo śmigłem pchającym (Szczegóły modernizacji AH-64E, 2018-08-20).

Karem Aircraft nie ma żadnego doświadczenia w produkcji wiropłatów dla wojska. W ub. r. spółka zaprezentowała elektryczny przemiennopłat dla potrzeb transportu miejskiego. Założycielem przedsiębiorstwa jest Abraham Karem – konstruktor bsl GNAT 750, który przekształcił się w MQ-1 Predator (Motyl Karema, 2018-05-10).

Sikorsky od ponad roku prowadzi próby śmigłowca S-97 Raider. W opinii wielu analityków konstrukcja ta uważana jest za faworyta konkursu FARA (Twarde lądowanie S-97, 2017-08-04).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.