Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Przyczyna rozbicia F-35B

Wypadki, Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 12 maja 2019

Government Accountability Office (GAO) ujawniło przyczynę pierwszego wypadku myśliwca stealth Lockheed Martin F-35B (STOVL), który wydarzył się we wrześniu 2018 w pobliżu Marine Corps Air Station Beaufort w Karolinie Południowej (Pierwszy rozbity F-35, 2018-09-29). Pilot wówczas przeżył, ale samolot uległ całkowitemu zniszczeniu.

Według specjalistów badających przyczyny wypadku, doszło do niego z powodu pęknięcia przewodu paliwowego. Konsekwencją była utrata ciągu silnika. Feralny przewód dostarczał bowiem paliwo pod ciśnieniem do komory spalania.

Montaż silnika Pratt & Whitney F-135 do samolotu F-35 / Zdjęcie: Lockheed Martin

Trwa jeszcze dochodzenie wojskowe. Wszystko wskazuje jednak na to, że powodem pęknięcia była wada fabryczna przewodu paliwowego. Biuro Pentagonu zajmujące się F-35 już wcześniej zapowiedziało wymianę przewodów paliwowych w silnikach części tych samolotów. Wymiana ma objąć 117 F-35 – ok. 40% światowej floty samolotów tego typu.

Dostawcą silników F135 (w trzech wersjach) do samolotów F-35 jest Pratt & Whitney. Wadliwe przewody miał dostarczyć jeden z jego kooperantów. Nie jest jasne, dlaczego po wypadku nie wstrzymano lotów F-35.

Do drugiego wypadku F-35 doszło w kwietniu w Japonii. Wówczas F-35A rozbił się w 28 minucie lotu, a jego pilot zginął (Odnaleziono rejestrator japońskiego F-35A, 2019-05-08). Do tej pory nie znaleziono jego ciała, podobnie jak większości struktury samolotu. Nieoficjalnie wskazuje się, że przyczyną katastrofy mogła być awaria instalacji tlenowej, a w konsekwencji utrata przytomności przez pilota.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.