Air Astana, flagowy przewoźnik Kazachstanu, odłożył po raz kolejny dostawę trzech Boeingów 787 Dreamlinerów. Powodem są niekorzystne warunki rynkowe (spowolnienie gospodarcze w Kazachstanie) i znaczna dewaluacja lokalnej waluty. Niedawno opublikowany raport roczny za 2018 ujawnia, że dostawa pierwszego 787 jest teraz planowana na 2023.
Zamiar nabycia przez linie Air Astana 3 Boeingów 787-8 Dreamliner został ogłoszony w 2011. Wówczas umowa, która obejmowała również cztery Boeingi 767-300ER, została wyceniona na 1,3 mld USD (opcja przewidywała jeszcze 8 Dreamlinerów). Było to największe zamówienie w historii lotnictwa cywilnego Kazachstanu.
Pierwotnie dostawy Boeingów 787 dla Air Astana zaplanowano na lata 2017–2019, ale w 2014 odłożono je do 2019, a w 2018 do 2021. Teraz opóźnienie sięgnęło już 4 lat.
Air Astana dysponuje obecnie 35 samolotami, w tym 3 Boeing 767-300ER, 5 Boeing 757-200, 16 Airbus A320, w tym 3 A320neos i jednego A321neo, oraz 11 Embraer E190, w tym 3 E190-E2. Latają one z Ałmaty do Aktobe i Nur-Sułtan oraz Azerbejdżanu, Chin, Egiptu, Korei Południowej, Malezji, Niemiec, Rosji, Tajlandii i Turcji (Pierwszy E190-E2 dla Air Astana, 2018-12-17).