Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Premiera SUPERAV 8x8 w Brnie

Przemysł zbrojeniowy, Wojska lądowe, 10 maja 2009

Na odbywającej się w Brnie wystawie wojskowej IDET włoskie IVECO zaprezentowało jeden z dwóch prototypów kołowego transportera opancerzonego SUPERAV 8x8.

Prototyp włoskiego kołowego transportera opancerzonego IVECO SUPERAV 8x8 zaprezentowany na wystawie w Brnie. Pojazd charakteryzuje się możliwością pływania z prędkością około 10 km/h podczas stanu morza 2-3°B. Na zdjęciu poniesiony falochron

SUPERAV 8x8 jest pojazdem pływającym opracowanym, jak twierdzą przedstawiciele IVECO, w ramach własnego projektu koncernu, nie zaś pod kątem konkretnego odbiorcy. Prace nad nowym transporterem opancerzonym rozpoczęły się pod koniec 2006. Przy jego tworzeniu, w celu zmniejszenia kosztów, wykorzystano wiele komponentów rodziny Centauro B1/VBM Freccia. Postanowiono pozostawić m.in. sprawdzony w tych pojazdach układ przeniesienia napędu typu H, uzupełniony o dwie śruby napędzające transporter w wodzie.

SUPERAV 8x8 nie ma być rywalem przyjętego właśnie do uzbrojenia VBM Freccia (patrz: Freccia w służbie), ale być uzupełnieniem oferty IVECO o pojazd zdolny pływać do stanu morza 2-3°B. Pokazanie go po raz pierwszy w Europie Centralnej świadczy o tym, że Włosi starają się zainteresować nim państwa tego regionu, w którym występuje wiele rzek, jezior i innych zbiorników wodnych, a zatem pływalność jest cechą pożądaną. Jednocześnie wiadomo, że IVECO będzie starało się zainteresować wozem włoską piechotę morską (Languari).

Masa SUPERAV 8x8 wynosi 15 t, a ładowność podczas operacji amfibijnych - 8 t

Pojazd występuje w dwóch odmianach różniących się szerokością, a tym samym możliwością przewozu na pokładach samolotów transportowych. Wersja o 2,79-metrowym kadłubie mieści się w ładowni C-130 Hercules, zaś model o szerokości 3 m (prezentowany w Brnie) wymaga większych maszyn, na przykład A400M. Nowa konstrukcja poddawana jest obecnie badaniom zgodnym z standardami włoskiej armii w ośrodkach testowych IVECO.

SUPERAV 8x8 wyposażony jest w 6-litrowy silnik wysokoprężny z turbodoładowaniem IVECO Cursor 13 o mocy 500-560 KM i momencie obrotowym 2200 Nm i wykorzystuje automatyczną skrzynię biegów ZF-Eurotronic ZF7HP902 o 7 przełożeniach do przodu i jednym do tyłu. Pojazd w układzie 8x8 ma skrętne dwie pierwsze osie (z opcją skrętnej ostatniej osi). Ogumienie run-flat o wymiarach 14.00R20 XML/XZL (do transportu powietrznego mogą być zastąpione 12.00R20, co zmniejsza szerokość do 2,72 m) z centralnie regulowanym ciśnieniem powietrza w każdym kole. Zawieszenie hydropneumatyczne z opcjonalnym systemem zarządzania zaworami umożliwiającym regulowanie prześwitu ze standardowych 450 mm w zakresie +/- 130 mm.

W konfiguracji transportera opancerzonego z zsmu pojazd ma załogę 1+12 żołnierzy. W odmianie z 2-osobową wieżą desant zmniejsza się do 8 żołnierzy

Długość transportera wynosi 7,92 m, wysokość 2,22 m, szerokość (w zależności od wersji) od 2,78 do 3 m, objętość wnętrza 14 m3. W konfiguracji transportera opancerzonego, uzbrojony w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia (zsmu) pojazd ma załogę składającą się z kierowcy i 12 żołnierzy desantu. W odmianie z tradycyjną, 2-osobową wieżą liczba przewożonych żołnierzy zmniejsza się do ośmiu. Desant opuszcza pojazd przez dwuskrzydłowe drzwi na końcu kadłuba, które mogą być zastąpione rampą, choć ta zwiększa masę transportera o 200 kg. Kierowca ma do dyspozycji cyfrową deskę rozdzielczą, wyposażoną w dwa ekrany - podstawowy o przekątnej 10,4” i dodatkowy, 6,5”, dzięki którym może monitorować stan pojazdu i wszystkich jego systemów. Producent nie podaje odporności na miny ani na ostrzał, jednak przedstawiciele IVECO twierdzą, że jest ona porównywalna z VBM Freccia, a pojazd dostosowany jest do montowania dodatkowego opancerzenia.

Masa - 15 t, ładowność podczas operacji amfibijnych - 8 t, w operacjach lądowych, kosztem pływalności może wzrosnąć do 10 t. Masa całkowita podczas operacji amfibijnych - 23 t, lądowych - 25 t. Pojazd wyposażony w 8 wyrzutni 80-mm granatów dymnych. Prędkość maksymalna - ponad 105 km/h, zasięg - po drodze, z prędkością 70 km/h - 800 km. W wodzie SUPERAV 8x8 porusza się z prędkością 10 km/h, dzięki dwóm zasilanym hydraulicznie pędnikom ulokowanym w tylnej części pojazdu. Dzielność morska była testowana do tej pory jedynie na modelu w holenderskim ośrodku badawczym MARIN (Maritime Research Institute Netherlands) w Wageningen.

Zdjęcia: Remigiusz Wilk


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.