Zamknij

Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

THeMIS w Mali

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, 03 października 2019

Ministerstwo Obrony Estonii wydało komunikat o zakończeniu prób pojazdu bezzałogowego THeMIS przez estoński pluton (Estpla-32) operujący w Mali. Była to zarazem pierwsza operacja bojowa z użyciem THeMISa.

Resort obrony Estonii już teraz zapowiada powrót THeMISa do Afryki w 2020 / Zdjęcie: MO Estonii

Estpla-32 trafił do Mali w 2018. Liczy 50 żołnierzy. Jego głównym zadaniem jest walka ze zbrojnymi ugrupowaniami islamskimi w ramach Operacji Barkhane, której przewodzi Francja. W maju br. do estońskiego plutonu dołączył THeMIS. Jego testy trwały pięć miesięcy.

Przez większość czasu THeMIS był używany do transportu wyposażenia w bazie i w jej otoczeniu. Najcenniejsze było jednak użycie go z dala od bazy w czasie patroli. Pozwoliło to zweryfikować użyteczność TheMISa podczas długotrwałych działań w ekstremalnych warunkach. Jak potwierdziło estońskie Ministerstwo Obrony bezzałogowiec sprawdził się w działaniach w grząskim, piaszczystym terenie o wysokim zapyleniu i w temperaturach sięgających 50ºC. Doświadczenia zdobyte w Mali posłużą producentowi THEmISa na udoskonalenie jego konstrukcji.

Komentując wyniki prób THeMISa pPpor. Madis Parnpuu powiedział, że pojazdy bezzałogowe zwiększają zdolności bojowe pododdziałów dzięki zmniejszeniu obciążenia żołnierzy. Mogą przewozić broń, wodę i amunicję. Obecnie podejmujemy pierwsze próby by wprowadzić bezzałogowce do patroli, identyfikując i eliminując bariery techniczne i proceduralne, a także testujemy różne możliwości użycia bezzałogowców i ich implementacji w ramach operacji – dodał.

Produkowany przez Milrem Robotics UGV THeMIS jest bezzałogowcem o trakcji gąsienicowej, przeznaczonym do realizacji szerokiego spektrum zadań. Może być stosowany do transportu wyposażenia, rozpoznania, obserwacji lub zadań bojowych. Rozwija maksymalną prędkość 25 km/h, ma masę 1630 kg i zabiera 750 kg ładunku. Napęd TheMISa jest hybrydowy – pojazd może poruszać się w trybie normalnym z użyciem silników diesla i w trybie cichym, używając wyłącznie silników elektrycznych. Sterowany jest radiowo przez operatora, który może znajdować się maksymalnie 1,5 km od bezzałogowca (Próby THeMISa z Javelinem, 2019-09-11).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.