Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Piorun zniszczył A330?

Lotnictwo cywilne, 01 czerwca 2009

Na krótko przed zerwaniem łączności z samolotem A330 lecącym z Rio de Janeiro system pokładowy wysłał automatyczny sygnał o zwarciach w instalacji elektrycznej. Być może spowodowanych uderzeniem pioruna.

Zaginiony A330 wleciał w strefę silnej burzy i turbulencji ok. 4:00 czasu paryskiego, w czwartej godzinie lotu, około pół godziny po ostatnim kontakcie z brazylijską kontrolą lotów. Miał jeszcze wówczas przed sobą 7 godzin lotu do celu. Sygnał o zwarciach w instalacji elektrycznej został odebrany w Paryżu o 4:14. Później kontrolerzy lotu z Brazylii, Francji i Afryki nie uzyskali już łączności z samolotem. O 4:20 załoga miała połączyć się z kontrolą lotów w Senegalu, ale do tego nie doszło... 10 minut później brazylijskie wojska lotnicze rozpoczęły poszukiwania samolotu. O 9:34 pojawiły się w mediach pierwsze informacje o możliwej katastrofie.

Konstrukcje samolotów komercyjnych są zabezpieczone przed wyładowaniami elektrycznymi. Poszycie kadłuba, wykonane z metalu lub kompozytów z zatopionymi metalowymi siatkami, stanowi osłonę dla instalacji pokładowych, w tym układów elektrycznych i paliwowych. Wyposażenie pokładowe jest dodatkowo ekranowane i uziemiane. Stosowane są też urządzenia antyprzepięciowe. Samoloty konstruowane są tak, by wyładowania elektryczne nie mogły wywołać iskier w żadnej instalacji.

Ostatnia katastrofa samolotu komercyjnego spowodowana przez uderzenie pioruna zdarzyła się w USA w 1967. Według publikowanych tam danych, średnio piorun uderza w samolot komercyjny częściej niż raz w roku.

Air France podały kolejne dane o załodze i zaginionym samolocie. Pierwszy pilot miał wylatanych 11 tys. godzin, w tym 1700 na A330/340. Dwaj pozostali wylatali odpowiednio, 6000 i 3000 godzin, w tym 2600 i 800 godzin na A330/340. Samolot wylatał 18870 godzin od wejścia do służby 18 kwietnia 2005. Ostatni przegląd przeszedł 16 kwietnia 2009.


Drukuj Góra