Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Wodowanie USS John F. Kennedy

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, 31 października 2019

29 października 2019 w Huntington Ingalls Newport News Shipyard rozpoczęło się zalewanie suchego doku, w którym budowany był lotniskowiec USS John F. Kennedy typu Gerald R. Ford. Proces jest stopniowy i połączony z testami okrętu. Po całkowitym zalaniu doku – co potrwa kilka dni – i zakończeniu pierwszej fazy testów, co jest planowane na 7 grudnia, okręt zostanie odholowany w kierunku rzeki James. Tam będzie kontynuowane wyposażanie i testy systemów lotniskowca, które potrwają do czasu jego przekazania US Navy, w 2022.

W pierwszym dniu zapełniania suchego doku Huntington Ingalls Newport News Shipyard, wlano do niego 100 mln galonów (blisko 400 mln litrów) wody. Proces wodowania USS John F. Kennedy ma potrwać kilka dni / Zdjęcie: US Navy

Oficjalnie stępkę pod USS John F. Kennedy położono 22 sierpnia 2015, ale faktycznie okręt był budowany już od grudnia 2010. Dzięki doświadczeniom z USS Gerald R. Ford budowa drugiego lotniskowca wyprzedza harmonogram. Jego wodowanie rozpoczęło się 3 miesiące przed terminem. Na USS John F. Kennedy rozpoczęło już służbę 43 marynarzy. Ich dowódcą jest kapitan Todd Marzano.

USS John F. Kennedy jest drugim lotniskowcem tego typu po USS Gerald R. Ford, który jest w trakcie prób morskich, po 15 miesiącach napraw. Według wiceadm. Thomasa Moore'a, dowódcy NAVSEA, Ford może rozpocząć służbę dopiero w 2024. 6 lat po zaplanowanym pierwotnie terminie. Opóźnieniu towarzyszy przekroczenie kosztów o wiele miliardów dolarów. Do tej pory wyniosły one w sumie ponad 13 miliardów dolarów, więcej niż w przypadku jakiekolwiek innego okrętu w historii, i wciąż rosną (CVN 79 już gotowy , 2019-07-24).

Kiedy na początku lat 2000. powstawał projekt USS Gerald R. Ford, US Navy włączyła do niego wiele nowych i niesprawdzonych technologii. M.in. elektromagnetyczne windy, które dla oszczędności zostały zainstalowane bez uprzedniego przetestowania na lądzie. Dziś działają tylko 4 z 11. Marynarka oczekuje, że reszta wind zostanie ukończona w ciągu 18 miesięcy.

USS Gerald R. Ford wykonuje efektowny zakręt na Oceanie Atlantyckim podczas testów po trwających 15 miesięcy naprawach kluczowych systemów, 29 października 2019 / Zdjęcie: US Navy

USS Gerald R. Ford to pierwszy od 40 lat nowy projekt lotniskowca dla US Navy. Ma zapewnić o 30% wyższą sprawność bojową w porównaniu z poprzednikami – okrętami typu Nimitz. Ma mieć o 20% mniej liczebną załogę. Koszt jego eksploatacji (life cycle operations and support costs) przez blisko 50 lat ma być niższy o 17% – ok. 4 mld USD.

Wczoraj zakończyły się próby USS Gerald R. Ford po naprawach. Uznano je za udane. Lotniskowiec wrócił po nich do Naval Station Norfolk w Wirginii (Pierwsze operacje z pokładu USS Gerald R. Ford, 2017-07-31).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.