Spółka Sierra Technical Services, Inc. (STS) przeprowadziła 10 stycznia próby naziemne, w tym rozruch silnika bezzałogowego statku latającego – celu powietrznego 5. generacji (5th Generation Aerial Target, 5GAT).
Bezzałogowiec jest przeznaczony do użycia jako cel powietrzny o własnościach steaith do szkolenia lotników US Air Force w zwalczaniu najnowocześniejszych wielozadaniowych samolotów bojowych opracowanych przez FR (Suchoj Su-57) i ChRL (Chengdu J-20). Do jego napędu użyto dwóch silników General Electric J85 zapożyczonych z odrzutowca szkolenia zaawansowanego Northrop T-38 Talon, a w konstrukcji płatowca wykorzystano elementy z T-38 i F-5 i siłowniki lotek z F/A-18.
Podczas próby obydwa silniki rozwinęły pełen ciąg. Sprawdziliśmy także elementy układu sterowania lotem (lotki i stery) i wszystko działało dobrze – skomentował Roger Hayes, prezes i współwłaściciel STS. Pierwszy lot 5GAT powinien odbyć się w 1. kw. br.
Jak dodaje Hayes, ze względu na niewielką cenę, ok. 10 mln USD, 5GAT może też być rozważany jako propozycja dla wojska w ramach projektu Loyal Wingman. Silniki J85 umożliwiają mu latanie z prędkością okołodźwiękową, a bsl może manewrować przez krótki czas z przeciążeniem n=+ 7,5/–2, co według Hayesa daje mu przewagę nad bbsl XQ-58A Valkyrie (Wypadek XQ-58A , 2019-10-11).
5GAT może przenosić uzbrojenie, wyposażenie rozpoznawcze i środki walki elektronicznej na podwieszeniach zewnętrznych. W przypadku wymagania przenoszenia uzbrojenia w komorze wewnętrznej konieczne byłoby przekonstruowanie bezzałogowca.