Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Zakończenie testów AIP dla S-80

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, 02 marca 2020

Navantia poinformowała 26 lutego o pozytywnym zakończeniu finalnych testów systemu napędowego, niezależnego od powietrza atmosferycznego (Air Independent Propulsion), opartego na ogniwach paliwowych, dla okrętów podwodnych typu S-80. Dostawcą napędu jest Abengoa.

Przewiduje się, że pierwsza jednostka typu S-80 – S-81 Isaac Paral – wejdzie do służby w 2022 / Zdjęcie: Navantia 

Pomimo ostatecznego dopracowania napędu dwa pierwsze okręty podwodne typu S-80 będą wyposażone w klasyczny napęd diesel-elektryczny. Powodem takiej decyzji były wcześniejsze problemy z napędem AIP. Udane testy AIP powodują, że  ten trafi dopiero na dwa ostatnie okręty. Zaś znajdujące się obecnie na zaawansowanym etapie budowy S-81 Isaac Paral i S-82 Narciso Monturiol zostaną doposażone w trakcie przyszłych remontów.

Cztery jednostki typu S-80 zostały zamówione przez Armada Española (marynarkę wojenną Hiszpanii) jeszcze w 2004. Przewidywano, że pierwszy okręt wejdzie do służby w 2011.

Program napotkał jednak wiele problemów. Najpoważniejszymi były kryzys finansowy w 2008, niedopracowanie napędu i błędy w projekcie okrętów. Okazało się bowiem, że jednostki są o ponad 70 t za ciężkie w porównaniu z założeniami. Wymusiło to przeprojektowanie ich poprzez wydłużenie kadłuba o ok. 10 m (z 71 m do ponad 80 m). Tym samym poprawiono rozkład masy. Wzrosła też wyporność okrętów z pierwotnych 2400 t do prawie 3000 t.

Poza opóźnieniami odnotowano również niemal dwukrotny wzrost kosztów. Pierwotna wartość kontraktu wynosiła 2,1 mld euro. Wspomniane problemy spowodowały jednak wzrost tej kwoty do blisko 4 mld euro (Zatwierdzono zmodyfikowany projekt S-80, 2016-07-19).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.