Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Royal Navy zamawia XLUUV

Przemysł zbrojeniowy, Marynarka wojenna, 07 marca 2020

Podczas Underwater Defence and Security Conference ujawniono, że Royal Navy zamówiła demonstrator technologii dużego autonomicznego bezzałogowego pojazdu podwodnego – XLUUV (Extra Large Unmanned Underwater Vehicle). Za milion funtów ma go zbudować MSubs Ltd. z Plymouth, wchodząca w skład amerykańskiej Submergence Group. Pojazd w pierwszej kolejności posłuży do testowania autonomicznych systemów kierowania w misjach podwodnych. Projekt będzie realizowany pod kontrolą Defence and Security Accelerator (DASA). Jeśli pierwsza faza zakończy się sukcesem, program będzie kontynuowany, na co zarezerwowano 1,5 mln GBP.

Jedna z wersji projektu XLUUV prezentowana przez MSubs Ltd. Docelowy pojazd będzie zapewne bardziej podobny do XLUUV Orca Boeinga / Ilustracja: MSubs

Długość XLUUV ma wynosić ok. 30 m. Jego zasięg zaplanowano na 3 tys. Mm. Brytyjski pojazd będzie więc pod względem tych parametrów zbliżony do zamówionego przez US Navy XLUUV Orca, budowanego przez Boeinga.

MSubs już wcześniej zbudowała dla Royal Navy duży bezzałogowy pojazd podwodny – Manta (S201). 8,9-tonowy pojazd może operować przez 48 h na głębokości do 300 m. Jego budowa trwała 14 miesięcy. Według dostępnych danych, zamówiony XLUUV będzie znacząco różnił się od tego projektu.

MSubs buduje obecnie dla US Navy mniejsze pojazdu podwodne – Dry Combat Submersible (DCS). Mają one przewozić do 10 żołnierzy jednostek specjalnych (SEAL).

Według Ministry of Defence, XLUUV będą szczególnie przydatne do skrytego prowadzenia rozpoznania. Będą mogły opuszczać stację dokującą i przebywać w rejonie operacyjnym do trzech miesięcy. Tam mają wykrywać ważne cele, przekazując dane o nich ośrodkowi dowodzenia. Mogą więc odgrywać ważną rolę w działaniach przeciwko okrętom podwodnym.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.