Reklama
Reklama

X-59 z używanymi częściami

Budowany na zamówienie NASA doświadczalny samolot naddźwiękowy X-59 (QueSST, Quiet Supersonic Transport) powstaje z wykorzystaniem części z samolotów wycofanych z US Air Force. Podwozie pochodzi z myśliwców F-16 (oba po ponad 30-letniej eksploatacji), owiewka  kabiny z dwumiejscowego samolotu treningowego NASA T-38 (wycofanego z eksploatacji po trafieniu piorunem w 1987), części układu napędowego z samolotu rozpoznawczego U-2, a drążek sterowy z myśliwca stealth F-117 (używanego w kilku misjach bojowych). Komponenty pozyskano z samolotów składowanych w AMARG (309th Aerospace Maintenance and Regeneration Group) w Davis Monthan w Arizonie. Prototyp powstaje w zakładach rozwojowych Lockheed Martina Skunk Works w Palmdale w Kalifornii.

Wizja samolotu doświadczalnego Lockheed Martin X-59 budowanego na zamówienie NASA / Ilustracja: Lockheed Martin

X-59 jest konstruowany w ramach programu NASA Low Boom Flight Demonstrator Project (LBFD), którego celem jest zbudowanie samolotu naddźwiękowego nie wytwarzającego gromu przy przekraczaniu prędkości dźwięku. Jedyny seryjnie budowany pasażerski samolot naddźwiękowy – Concorde generował przy przekraczaniu dźwięku hałas na poziomie 105 PLdB (decybeli poziomu odczuwalnego). Hałas wytwarzany przez X-59 ma nie przekraczać 75 PLdB.

Montaż prototypu samolotu doświadczalnego Lockheed Martin X-59 w Skunk Works w Palmdale w Kalifornii / Ilustracja: Lockheed Martin

Według Lockheed Martina, X-59 ma osiągać prędkość ok. 1500 km/h (Ma 1,25) na wysokości 16,5 km. Prototyp powinien zostać dostarczony NASA w 2021. Jego oblot jest planowany na 2022.

Reklama
Reklama

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.