19 marca 2020 o 17:13 czasu miejscowego na pokładzie lotniskowca USS Gerald R. Ford (CVN 78), typu Ford, wylądował wielozadaniowy samolot bojowy Boeing F/A-18E Super Hornet, ze składu eskadry myśliwsko-uderzeniowej VFA-34 Blue Blasters, którego pilotem był por. Scott Gameday Gallagher. Było to jubileuszowe, 1000. lądowanie stałopłata wykonane na pokładzie CVN 78 od czasu rozpoczęcia operacji lotniczych na jego pokładzie.
Kilka minut później załoga USS Gerald R. Ford świętowała drugi jubileusz – tysięcznego startu z pokładu lotniskowca, z użyciem katapulty elektromagnetycznej. Wykonała go załoga F/A-18F z VFA-97 Warhawks.
Lotniskowce typu Ford są pierwszymi w świecie lotniskowcami wyposażonymi w katapulty elektromagnetyczne (ang. Electro-MAgnetic Launch System, EMALS), które umożliwiają rozpędzenie samolotu o masie 45 t do prędkości 240 km/h na dystansie 91 m. Czas pełnej sekwencji startu wynosi zaledwie 45 s.
Masa EMALS wynosi ok. 225 t, a przestrzeń zajmowana przez wszystkie urządzenia w kadłubie okrętu to ok. 425 m3. Stosowane obecnie w starszych lotniskowcach katapulty parowe mają dwukrotnie większą masę i objętość. Kolejną zaletą EMALS jest zmniejszenie obciążeń działających na strukturę płatowca, co umożliwia jej użycie także do startu bezzałogowych statków latających. Nie bez znaczenia jest też łatwiejsza obsługa, przeglądy i naprawy oraz możliwości podłączenia integralnego system diagnostycznego.
Co najważniejsze, zastosowanie EMALS oznacza zmniejszenie sygnatury cieplnej okrętu – pokład startowy nie jest już spowity malowniczymi kłębami pary, która także znacznie ogranicza widoczność, pogarszając bezpieczeństwo personelu obsługowego (Imię dla CVN 81, 2020-01-21, Chrzest USS John F. Kennedy, 2019-12-09, Gigantyczne zlecenie dla HII, 2019-02-01).