Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

M-ATV dla Oshkosha

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 03 lipca 2009

30 czerwca ogłoszono decyzję o wyborze nowego, 14,74-tonowego lekkiego pojazdu klasy mini-MRAP, czyli MRAP-All Terrain Vehicle (M-ATV) do przewozu 5-osobowej załogi (1+4) z masą płatną 1814 kg (w tym załoga, systemy łączności itp.).

Zwycięski pojazd Oshkosh Defense M-ATV. Warto przypomnieć, że prace w ramach wcześniej realizowanego programu Joint Light Tactical Vehicle (JLTV) zostały zawieszone 7 listopada 2008, w dniu, w którym zespół Northrop-Oshkosh złożył protest w związku z przyznaniem 27-miesięcznych, wartych 60 mln USD kontraktów na rozwój technologii (opracowanie prototypów) zespołom BAE Systems-Lockheed Martin, BAE-Navistar oraz General Tactical Vehicles (GTV; partnerstwo AM General i General Dynamics Land Systems) / Zdjęcie: Oshkosh

Decyzja jest kolejnym dowodem nieuchronnego zmierzchu zbyt dużych, zbyt ciężkich, i zbyt mało manewrowych pojazdów klasy MRAP. Dla przykładu - polscy żołnierze z jednej strony chwalą używane w Afganistanie Cougary za bezpieczeństwo, a z drugiej podkreślają ich wysoką awaryjność, wynikającą z działania w terenie całkowicie nie dostosowanym do ich możliwości.

Zwycięzcą został pojazd M-ATV, oferowany przez Oshkosh Defense we współpracy ze światowym liderem nowoczesnych rozwiązań ochrony balistycznej i przeciwminowej, czyli izraelskim PlasanSasa a w zasadzie jego północnoamerykańską odnogą Plasan North America, dostarczającą modułowy pancerz nadwozia, wykonany w technologii Super Multi-Hit Armor Technology. Plasan, nawiasem mówiąc, wcześniej była współbeneficjentem największych zamówień na pojazdy klasy MRAP, partycypując w produkcji samochodów rodziny MaxxPro.

Według ostrożnych ocen Pentagonu (który sparzył się nieco na ogromnych i obecnie mocno krytykowanych, zamówieniach pojazdów MRAP), konieczne może być zamówienie nawet 10 tysięcy pojazdów klasy M-ATV, jednak obecnie zakłada się złożenie zamówień na 5244 pojazdy - z czego Oshkosh ma dostarczyć póki co tylko 2244 sztuk o wartości 1,056 mld USD (wliczając pokaźny pakiet logistyczny i pokrycie części kosztów przygotowania produkcji, szkolenia, wsparcia eksploatacji w rejonie działań itp.).

Warto zaznaczyć, iż RG-31 Mk5E został wykluczony z testów M-ATV kilka miesięcy temu. Na placu boju pozostało 5 innych propozycji...

Zwycięski M-ATV stanowi dalekie rozwinięcie niemal o połowę lżejszego, opartego o inne podwozie pojazdu SandCat, rozwiniętego przez PlasanSasa i swego czasu oferowanego także w Polsce. Jego odmiana zapowiadająca walkę o zamówienie M-ATV pokazywana była, budząc bardzo duże zainteresowanie, podczas salonu Eurosatory 2008 w Paryżu. Ostateczny wariant bazuje na samochodzie ciężarowym Medium Tactical Vehicle Replacement (MTVR) o ładowności 15 t (7 t w terenie). M-ATV Oshkosha napędzany jest silnikiem Caterpillar C7 o mocy 370 KM, może osiągać prędkość maksymalną 105 km/h i zasięg rzędu 515 km.

Całość systemów dowodzenia, łączności, uzbrojenia, systemów rozpoznania czy zarządzania pracą układów jest spięta za pomocą pokładowego systemu SYNEXXUS Electronic Keel, stworzonego z myślą o sieciocentrycznym modelu prowadzenia działań.

Należy zaznaczyć, iż część rozwiązań technologicznych, a przede wszystkim nowoczesne niezależne zawieszenie typu TAK-4, jest już adaptowane do użycia na wcześniej zakupionych pojazdach klasy MRAP, stanowiąc kompromisowe, przejściowe rozwiązanie dostosowujące mułowate pojazdy do warunków afgańskich.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.