Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Ruszyły próby LOTR

Przemysł zbrojeniowy, Wojska lądowe, 15 września 2020

W sierpniu 2020 ruszyły próby państwowe prototypu opancerzonego, pływającego wozu rozpoznania 4x4 Bóbr 3 – przygotowanego przez AMZ-Kutno S.A. – jako następcy rozpoznawczych BRDM-2 w programie LOTR (Lekki Opancerzony Transporter Rozpoznawczy), opatrzonego kryptonimem Kleszcz.

Uważny obserwator na MSPO 2020 mógł zapoznać się z pierwszym dostępnym publicznie wizerunkiem rozpoznawczego Bobra 3, który właśnie przechodzi próby państwowe / Zdjęcie: AMZ-Kutno

Podczas MSPO 2020 w Kielcach uważny obserwator mógł dostrzec po raz pierwszy pokazaną na fotografii konfigurację wozu ze sprzętem rozpoznania optoelektronicznego i radiolokacyjnego (radar pola walki) tureckiej korporacji ASELSAN. Jest to więc pierwszy polski pojazd opancerzony wyposażony w zaawansowane systemy wytwórcy dla nas ciągle egzotycznego, ale zajmującego wysoka pozycję na światowych listach zbrojeniowych.

Próby rozpoznawczego Bobra 3 ciągnąć się mają ponad 12 miesięcy, podczas których pojazd testowany będzie w najtrudniejszych warunkach terenowych (ponad 5 tys. km na poligonach), a jego aparatura udowodnić ma swoje bezawaryjne działanie w skrajnych temperaturach polskiego lata i naszej zimy. W integrację tureckich systemów rozpoznawczych z naszymi konsolami operatorskimi zaangażowany był Wojskowy Instytut Łączności (WIŁ) z Zegrza. Za całość projektu odpowiada konsorcjum z AMZ-Kutno S.A. na czele, a w jego składzie znajdują się m.in. : Wojskowy Instytut Chemii i Radiometrii, Wojskowy Instytut Uzbrojenia oraz  WIŁ. Projekt o wartości ponad 25 mln zł został uruchomiony w 2013, a sfinansowany ze środków NCBiR. Po dwukrotnym aneksowaniu terminu jego zakończenia wóz zaakceptowany do produkcji seryjnej, po pozytywnej ocenie w uruchomionych właśnie próbach państwowych – gotowy ma być 22 kwietnia 2021.

Jeśli wszystko przebiegać będzie pomyślnie kilkaset rozpoznawczych Bobrów 3 w obecnej konfiguracji zastąpić może w najbliższych latach w wyspecjalizowanych brygadowych kompaniach rozpoznawczych Wojsk Lądowych kilkaset dziś już zupełnie przestarzałych, choć niegdyś modernizowanych w Siemianowicach Ślaskich (obecnie Rosmak S.A.) BRDM-2 w wariantach rozpoznania.  

Według dostępnych danych masa podstawowego wozu Bóbr 3 to ok. 15 t, długość 6.9 m, szerokość – 2,5 m, wysokość – bez głowic aparatury rozpoznania i anten radarowych – 2,38 m. Pojazd napędza turbodiesel o mocy 240 kW, przekazujący moment obrotowy za pośrednictwem automatycznej skrzyni biegów.     


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.