Zamknij

Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Barracuda ponownie w powietrzu

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Astronautyka, 27 lipca 2009

EADS poinformowała o przeprowadzeniu w tym miesiącu 4 lotów testowych bsl Barracuda, największego, europejskiego bezzałogowca. Próby odbyły się w Kanadzie.

Niemiecki bsl, podobnie jak jego konkurent nEUROn, ma przełamać amerykańsko-izraelską dominację w segmencie rozpoznawczych bsl dalekiego zasięgu. Konstrukcja ma być również opcjonalnie rozwinięta w samolot uderzeniowy. Barracuda jest największym, latającym bsl, budowanym siłami wyłącznie krajów UE. Ma długość 8,25 m i rozpiętość skrzydeł 7,22 m. masa samolotu pustego to 2300 kg, a maksymalna masa startowa szacowana jest na 3250 kg. Obliczeniowa prędkość maksymalna wynosi Ma0,85 / Zdjęcie: EADS

Barracuda to demonstrator technologii, który ma pomóc zbudować bezzałogowy samolot rozpoznawczo-uderzeniowy. Prace prowadzą przedsiębiorstwa z Niemiec i Hiszpanii. Samolot konkuruje z nEUROn-em, który jest rozwijany przez Dassault Aviation, we współpracy z innymi przedsiębiorstwami z Francji, Szwecji, Hiszpanii, Grecji, Włoch i Szwajcarii, przy wsparciu zainteresowanych rządów, które udzieliły programowi grantu, w wysokości 405 mln Euro (zobacz: Budowa nEUROn-a rozpoczęta, Oblot Neurona w 2012).

Barracuda miała swoją prezentację w 2006. W tym samym roku, w kwietniu odbył się pierwszy lot demonstratora, a we wrześniu - ostatni. Samolot był wtedy testowany w Hiszpanii. W czasie podejścia do lądowania, maszyna spadła do morza, przed osiągnięciem lotniska.

Prace nad Barracudą zostały wówczas mocno okrojone. Koncentrowały się na poprawie oprogramowania i integracji systemów pokładowych. Po wyeliminowaniu błędów, które doprowadziły do wypadku, zmontowano kolejny demonstrator.

W lipcu dokonano przy jego pomocy4 loty próbne, w rejonie bazy lotniczej w Goose Bay, w Kanadzie. Według oficjalnych informacji EADS, testy polegały na autonomicznych lotach, wzdłuż zaprogramowanej wcześniej trasy. Zakończyły się pełnym sukcesem.

Ich wyniki będą służyć dla EADS Defence & Security, dla ewentualnej budowy seryjnego bsl, ale również w programie Agile, finansowanym przez niemiecką agencję zamówień wojskowych BWB, a dotyczącym bezzałogowców na sieciocentrycznym polu walki.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.