Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Kolejne renowacje w MLP

Historia, Lotnictwo wojskowe, Lotnictwo cywilne, 21 października 2020

W Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie trwają prowadzone od przełomu sierpnia i września br. prace nad renowacją trzech ważnych dla historii polskiego lotnictwa eksponatów: śmigłowców BŻ-1 GIL, SM-1 i odrzutowca MIG-19PM. Ich renowacja prowadzona jest przez spółkę Feniks Reco.

Podczas remontu śmigłowca BŻ-1 GIL konieczne okazało się zdjęcie płóciennego i sklejkowego pokrycia

Wszystkie restaurowane statki powietrzne zasługują na miano pierwszych. BŻ-1 GIL był bowiem pierwszym śmigłowcem polskiej konstrukcji, SM-1 pierwszym seryjnie budowanym w Polsce wiropłatem, a MiG-19 pierwszym ponaddźwiękowym myśliwcem eksploatowanym przez polskie lotnictwo wojskowe.

Oba śmigłowce wymagały poważnej renowacji obejmującej m.in. naprawę i konserwację struktury, uzupełnienie brakujących elementów i malowanie. W szczególnie złym stanie okazały się zespoły napędowe, kabiny pilotów i przekładnie wirników, a także płócienne i sklejkowe elementy śmigłowca BŻ-1 GIL. Ze względu na znaczną liczbę uszkodzonych elementów wymagających dokładnej rewaloryzacji niezbędne okazało się rozmontowanie obu wiropłatów.

Prace przy renowacji śmigłowca SM-1 obejmują m.in. usunięcie starych powłok lakierniczych

Prace przy śmigłowcu BŻ-1 GIL obejmują m.in. renowację elementów kabiny wykonanych ze sklejki, kadłuba, belki ogonowej, silnika, przekładni, podwozia, łopat wirnika nośnego i śmigła sterującego, całkowite przepłótnienie i naniesienie nowego malowania w oparciu o opracowaną dokumentację.

Remont śmigłowca SM-1 obejmuje m.in. renowację elementów kabiny, łopat wirników, odnowienie pokrycia, renowację elementów silnika i przekładni, wykonanie nowych elementów oszklenia kabiny na wysokości foteli pasażerów i renowację pozostałych elementów oszklenia oraz naniesienie nowego malowania.

Restauracja MiG-19PM obejmuje m.in. renowację elementów kabiny pilota, pokrycia, klap i powierzchni sterowych, uzupełnienie brakujących elementów płatowca i naniesienie malowania w oparciu o opracowaną dokumentację.

Długotrwała ekspozycja w plenerze spowodowała, że wiele elementów MiG-19PM wymaga gruntownej renowacji lub odtworzenia / Zdjęcia: Feniks Reco

W ramach prac opracowywana jest też tzw. sparametryzowana dokumentacja konserwatorska, pozwalająca na stworzenie obiektywnego punktu odniesienia do monitorowania i oceny stanu zachowania eksponatu w chwili obecnej i w przyszłości. Ma ona pozwolić na porównanie stanu zachowania eksponatów po wybranym okresie, co jest niezwykle ważne dla podejmowania decyzji dotyczących dalszych warunków przechowywania i konserwacji eksponatów lotniczych z okresu zimnej wojny, które znajdują się na ekspozycji plenerowej. Długofalowym celem tego działania ma być podejmowanie optymalnych decyzji w zakresie prewencji konserwatorskiej i najbardziej efektywnego wykorzystania środków na ochronę zbiorów. Podstawą tych działań będą opracowywane szczegółowe scenariusze ryzyka dla różnych grup eksponatów, zwłaszcza pozostających na ekspozycji plenerowej.

Zgodnie z planem prace konserwatorskie przy śmigłowcach mają się zakończyć w połowie listopada br., zaś MiG-19PM ma powrócić na ekspozycję w listopadzie 2021.

Renowacja eksponatów odbywa się na terenie Muzeum Lotnictwa Polskiego i prowadzi ją założona w 2017 przez grupę doświadczonych konserwatorów zabytkowych statków powietrznych spółka Feniks Reco, która dla krakowskiego muzeum odrestaurowała już samolot MD-12F i śmigłowiec SM-2, a wcześniej jej członkowie uczestniczyli też w renowacji kilku innych eksponatów, w tym Jak-17W, LWD Zuch-2 i LWD Żuraw (Odrestaurowany SM-2, 2020-01-17, MD-12F odrestaurowany, 2018-11-30).

BŻ-1 GIL ostatni remont przeszedł w 1989, natomiast SM-1 i MiG-19PM do tej pory nie były poddawane jakimkolwiek pracom konserwatorskim.

Renowacja wszystkich trzech eksponatów prowadzona jest dzięki dofinansowaniu udzielonemu przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (MLP zmienia oblicze, 2020-08-27, Krakowski Cyclone w nowej krasie, 2020-08-12).

Na podstawie informacji Marcina Sigmunda


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.