Niewielka amerykańska Aerion Co. pracuje od trzech lat nad stworzeniem naddźwiękowego samolotu dla VIP, który poruszałby się z prędkością do Ma1,6. Mimo, że projekt jest jeszcze w początkowej fazie rozwoju, a dostawę pierwszego egzemplarza planuje się na 2014, już teraz, na Dubai Air Show, spółka zdobyła pierwszego potencjalnego klienta - szejka Rashid bin Humaid al Noaimi.
Adżman to najmniejszy członek Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Ma powierzchnię jedynie 260 km2. Nie jest to jednak emirat biedny. Szejk Rashid bin Humaid al Noaimi, członek rodziny królewskiej, a jednocześnie szef departamentu miejskiego i rozwoju Ajmanu (stolicy miasta-państwa), podpisał w czasie Dubai Air Show list intencyjny z ExecuJet - reprezentantem handlowym Aeriona - na zakup pierwszego samolotu spółki. Stało się to okazją do szumnej zapowiedzi o otworzeniu portfela zamówień na Aeriony i sprzedaży po zniżkowej cenie - 80 mln USD - pierwszych 40 egzemplarzy. Wcześniej trzeba tylko wpłacić wadium w wysokości 250 tys. USD.
Aerion jest przedsiębiorstwem niszowym, obliczonym na wąski segment rynku. Powstał za pieniądze bogatego prezesa i zgromadził byłych pracowników branży lotniczej, od Boeinga, przez Bombardiera i Learjeta, po naukowców rozwijających wcześniej technologie dla NASA i DARPA.
Główny pomysł, związany z Aerionem polega na zastosowaniu zupełnie nowego, cieńszego skrzydła o nieregularnym kształcie, co wraz z dwoma silnikami Prat&Whitney JT8D-219, ma zapewnić maksymalną prędkość przelotową M1,6, a stałą prędkość ok. Ma1,5. Jednocześnie konstrukcja płatowca powinna pozwolić nieznacznie przekroczyć Ma1, bez fali dźwiękowej słyszalnej z ziemi. Umożliwiłoby to podróżowanie nad zamieszkałym lądem z prędkością Ma1,1-1,2. W USA, gdzie statki powietrzne mają zakaz przekraczania prędkości dźwięku, Aerion byłby najszybszym dostępnym samolotem dyspozycyjnym.
Samolot ma przewozić 8-12 pasażerów na odległość do 7400 km, z prędkością niemożliwą do osiągnięcia dla wszystkich, poddźwiękowych samolotów VIP-owskich, przy podobnych kosztach użytkowania.
Póki co, budowa samolotu nie ruszyła. Przeprowadzono jedynie prace projektowe, badania modelu w tunelu aerodynamicznym i wybranych elementów płatowca w skali 1:1. Obecnie trwają rozmowy z producentami lotniczymi i dostawcami podzespołów, by w przyszłym roku zawiązać konsorcjum zdolne do produkcji wyjątkowego na rynku samolotu.