Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Szejk Raszid – pierwszy klient na Aeriona

Lotnictwo cywilne, 15 listopada 2007

Niewielka amerykańska Aerion Co. pracuje od trzech lat nad stworzeniem naddźwiękowego samolotu dla VIP, który poruszałby się z prędkością do Ma1,6. Mimo, że projekt jest jeszcze w początkowej fazie rozwoju, a dostawę pierwszego egzemplarza planuje się na 2014, już teraz, na Dubai Air Show, spółka zdobyła pierwszego potencjalnego klienta - szejka Rashid bin Humaid al Noaimi.

Bryła samolotu nawiązuje do F-104, co pokazuje, że prędkość maksymalna jest absolutnym priorytetem. Jednak w czasie podchodzenia do lądowania, prędkość ma spaść do około 200 km/h. Aerion nie będzie mały. 8-12 pasażerów zajmie miejsca w przedniej części prawie 50-metrowego samolotu / Rysunek: Aerion

Adżman to najmniejszy członek Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Ma powierzchnię jedynie 260 km2. Nie jest to jednak emirat biedny. Szejk Rashid bin Humaid al Noaimi, członek rodziny królewskiej, a jednocześnie szef departamentu miejskiego i rozwoju Ajmanu (stolicy miasta-państwa), podpisał w czasie Dubai Air Show list intencyjny z ExecuJet - reprezentantem handlowym Aeriona - na zakup pierwszego samolotu spółki. Stało się to okazją do szumnej zapowiedzi o otworzeniu portfela zamówień na Aeriony i sprzedaży po zniżkowej cenie - 80 mln USD - pierwszych 40 egzemplarzy. Wcześniej trzeba tylko wpłacić wadium w wysokości 250 tys. USD.

Aerion jest przedsiębiorstwem niszowym, obliczonym na wąski segment rynku. Powstał za pieniądze bogatego prezesa i zgromadził byłych pracowników branży lotniczej, od Boeinga, przez Bombardiera i Learjeta, po naukowców rozwijających wcześniej technologie dla NASA i DARPA.

Główny pomysł, związany z Aerionem polega na zastosowaniu zupełnie nowego, cieńszego skrzydła o nieregularnym kształcie, co wraz z dwoma silnikami Prat&Whitney JT8D-219, ma zapewnić maksymalną prędkość przelotową M1,6, a stałą prędkość ok. Ma1,5. Jednocześnie konstrukcja płatowca powinna pozwolić nieznacznie przekroczyć Ma1, bez fali dźwiękowej słyszalnej z ziemi. Umożliwiłoby to podróżowanie nad zamieszkałym lądem z prędkością Ma1,1-1,2. W USA, gdzie statki powietrzne mają zakaz przekraczania prędkości dźwięku, Aerion byłby najszybszym dostępnym samolotem dyspozycyjnym.

Samolot ma przewozić 8-12 pasażerów na odległość do 7400 km, z prędkością niemożliwą do osiągnięcia dla wszystkich, poddźwiękowych samolotów VIP-owskich, przy podobnych kosztach użytkowania.

Póki co, budowa samolotu nie ruszyła. Przeprowadzono jedynie prace projektowe, badania modelu w tunelu aerodynamicznym i wybranych elementów płatowca w skali 1:1. Obecnie trwają rozmowy z producentami lotniczymi i dostawcami podzespołów, by w przyszłym roku zawiązać konsorcjum zdolne do produkcji wyjątkowego na rynku samolotu.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.