Spółka CPK ogłosiła dialog konkurencyjny na doradcę strategicznego w połowie marca br. Do finalnej fazy postępowania zostały wybrane dwa lotniska: Incheon w Seulu i Narita w Tokio. Komisja przetargowa wskazała na Incheon, kierując się kryteriami jakościowymi (doświadczeniem zespołu i metodologią realizacji zamówienia)oraz ceną. W grudniu spółka CPK planuje podpisać z hubem z Seulu umowę na 3 lata.
Pojedynek między Naritą i Incheon był zażarty. Ostateczny wybór poprzedzało wieloetapowe postępowanie realizowane w formule dialogu konkurencyjnego. Obie spółki przedstawiły zespół znakomitych ekspertów. Ostatecznie zwyciężył Incheon, uzyskując nieco wyższą punktację w każdej z kategorii. Chciałbym jednak wyrazić również uznanie dla strony japońskiej i podziękować obu zespołom za miesiące wspólnej pracy – powiedział Mikołaj Wild, prezes spółki CPK (Trzech chętnych do opracowania CPK, 2020-11-12).
Incheon, główne międzynarodowe lotnisko Republiki Korei, zostało otwarte w 2001. Decyzja o jego budowie została podjęta po Igrzyskach Olimpijskich w Seulu w 1988, w związku z niewystarczającą przepustowością lotniska Gimpo. Incheon znajduje się na wyspie Yeongjong-Yongyu, 52 km od centrum Seulu. W ubiegłym roku port obsłużył 71 mln pasażerów.
Lotnisko Incheon było budowane etapami. Najpierw powstały dwie równoległe drogi startowe (po 3750 m długości każda), a port miał przepustowość 30 mln pasażerów i 1,7 mln t towarów rocznie. Drugi etap obejmował budowę trzeciej drogi startowej (o długości 4000 m). Po jej otwarciu w 2008 port zwiększył swoją przepustowość do 44 mln pasażerów i prawie 4,5 mln t ładunków.
Etap trzeci to budowa Terminalu 2, z którego pasażerowie zaczęli korzystać w 2018. W ramach etapu czwartego trwa realizacja czwartej drogi startowej, przygotowywana jest też rozbudowa Terminalu 2. Docelowo od 2024 lotnisko Seul-Incheon ma mieć zdolność obsłużenia 100 mln pasażerów i 7 mln t cargo rocznie.