Jak podało NATO wojska lotnicze europejskich krajów członkowskich Sojuszu zrealizowały w mijającym roku przechwycenia ponad 400 intruzów zbliżających się do granic jego przestrzeni powietrznej. Prawie 90% z nich (ok. 350) były to starty alarmowe w odpowiedzi na loty samolotów sił zbrojnych FR – to umiarkowany wzrost w porównaniu z 2019.
W ostatnich latach byliśmy świadkami zwiększonego poziomu rosyjskiej aktywności wojskowej w pobliżu granic Sojuszu. Zawsze jesteśmy czujni. Myśliwce NATO są na służbie przez całą dobę, gotowe do startu w przypadku podejrzanych lub niezapowiedzianych lotów w pobliżu przestrzeni powietrznej naszych sojuszników. Misje Air Policing to ważny sposób, w jaki NATO zapewnia bezpieczeństwo naszym członkom – powiedziała rzecznik NATO Oana Lungescu.
Za ochronę przestrzeni powietrznej nad Europą odpowiada ok. 40 radarów obserwacji przestrzeni powietrznej i ok. 60 samolotów wielozadaniowych, które pełnią służbę przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Służą one jako siły szybkiego reagowania niosące pomoc samolotom, które znajdują się w niebezpieczeństwie lub przechwytują intruzów wykonujących niezapowiedziane loty w pobliżu przestrzeni powietrznej Sojuszu.
NATO prowadzi misję ochrony przestrzeni powietrznej Estonii, Łotwy i Litwy – Baltic Air Policing – od czasu przystąpienia tych krajów do Sojuszu w 2004. NATO zapewnia również ochronę lotniczą sojusznikom na Bałkanach, niemającym własnych myśliwców: Albanii, Słowenii i Czarnogórze. Trwają również rozmowy w sprawie rozszerzenia zasięgu Air Policing na Macedonię Północną (Włosi na czele BAP, 2020-09-02).
W 2020 samoloty sojuszniczego lotnictwa pomagały również nadzorować niebo nad Bułgarią, Islandią i Rumunią. Ich działania koordynują dwa Centra Połączonych Operacji Lotniczych (CAOC) mieszczące się w Torrejón w Hiszpanii i w niemieckim Uedem (RCAF znowu w Rumunii , 2020-09-03, Norweskie F-35A na Islandii, 2020-02-21).