Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Oblot eksportowego Jaka-130

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 23 sierpnia 2009

21 sierpnia w Irkucku na lotnisku NPK Irkut oblatano pierwszy egzemplarz eksportowej wersji samolotu szkolno-bojowego Jak-130.

Lot trwał 40 minut. Posłużył do sprawdzenia podstawowych charakterystyk lotnych samolotu i jego zachowania na różnych wysokościach. Według oblatywacza, wszystkie systemy samolotu funkcjonowały prawidłowo.

Nie podano, dla jakiego kraju przeznaczony jest oblatany Jak-130. Prawie na pewno chodzi jednak o Algierię, która zamówiła 16 samolotów tego typu. 62 Jaki-130 zamówiły rosyjskie WWS (pierwszy z partii informacyjnej 12 samolotów przekazano pod koniec lipca). Według dyrektora Korporacji Irkut, Olega Demczenko, posiada ona zamówienia i opcje na ok. 150 samolotów Jak-130. Irkut liczy na to, że Jak-130 wygra przetarg na 56 samolotów treningowych dla lotnictwa wojskowego Indii. Wspólnie z Indiami opracowywany jest wariant bojowy samolotu.

Do końca roku Irkut chce przekazać WWS jeszcze 4 Jaki-130. Do tylu samolotów ma bowiem jedynie... oszklenie kabiny. Losy dalszych dostaw zależą od wznowienia produkcji przez Dzierżinskoje orgstiekło - jedynego dostawcę oszklenia dla rosyjskiego przemysłu lotniczego. Prawdopodobnie będzie ono możliwe dopiero w 2010.

Jaki-130 dla WWS są produkowane przez wytwórnię Sokoł w Niżnim Nowgorodie. Według dowódcy WWS, gen. płk. Aleksandra Zielina, badania państwowe Jaka-130 zakończą się we wrześniu. Realizują je m.in. OKB Jakowlewa i 998. GLIC. Seryjne samoloty znajdą się w ośrodku szkoleniowym w Krasnodarze.

Obecnie na bazie OAO OKB im. Jakowlewa, wchodzącego w skład NPK Irkut, powstaje ośrodek konstrukcyjny. Docelowo ma on zatrudniać 1200 specjalistów.

W MAKS-2009 uczestniczyły 2 Jaki-130, w tym jeden w wersji eksportowej. Pokazano też symulator użycia bojowego samolotu, opracowany w OKB im. Jakowlewa.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2025 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.